|
Torsdag den 9 september 2010
|
|
Vad händer med novell och diktavdelningen?
|
Antal svar: 12
|
| Lilja Took · den 20 juli 2010, 23:14 |
 |
Jag kikade nyss in på Catahyas novell och diktavdelning, och blev rätt besviken. Fantastik-temat verkar vara helt på utdöende, särskilt bland dikterna, bortsett från tema-skrivandet. Som det är just nu vet jag inte om jag vill att mina texter ska ligga kvar här av denna anledning. Hänvisar jag någon som gillar fantasy hit vill jag ju heller inte att de ska mötas av samma typ av dikter som det dräller av på "vanliga" skrivarsidor.
Nu är det här inte en tråd som syftar på att anmärka på någons arbete eller så, men kan inte vi/ni som skriver här försöka vara lite rädda om det som är Catahyas varumärke? =)
Eller finns det någon annan fiffig lösning?
Vill man skriva om andra saker än fantastik så finns ju gott om andra sidor, t ex http://www.argus.nu/
Det går ju också utmärkt att länka till texter man har upplagda på andra sidor i presentationen man har här, så att även Catahyas medlemmar kan hitta dem.
|
|
#1 ·
Sandy · den 21 juli 2010, 22:50
|
 |
Jag har varit ganska borta från novell och diktavdelningen ett bra tag nu. Skriver gör jag fortfarande, men jag klassar inte det jag skriver som fantasy eller något jag skulle vilja lägga upp här av någon anledning. Sorgligt. |
|
#2 ·
Findolfin · den 27 juli 2010, 17:31
|
 |
Jag har också upptäckt det. För det första är det väldigt lite aktivitet överhuvudtaget i dikt och novell avdelningen. Och de verk som brukar läggas upp är knappast fantasy :( Jag vet inte vad man kan göra, kanske borde man be de novellansvariga att kontrollera om alstren överhuvudtaget påminner om fantasy... |
|
#3 ·
Stjerne · den 27 juli 2010, 18:44
|
 |
Jag tycker att det ska granskas nogrannt om det är dikter och noveller som innehåller fantastik eller inte. Andra sådanna kan man lägga upp på andra siter. |
|
#4 ·
Lalaith · den 29 juli 2010, 19:47
|
 |
Låt mig först och främst säga att jag inte tycker att det vore någon bra idé om du tog bort dina texter från sidan. Detta i och med att mängden texter med faktiskt fantastikanknytning skulle sjunka ytterligare, och det gynnar ingenting.
Att kontrollera fantastikhalten i dikterna och noveller noggrannare är naturligtvis en del av en lösning. Och en ganska stor del för den delen. Men jag vet inte hur det skulle uppmuntra folk att skriva mer fantastikdikter, eller noveller.
Man skulle eventuellt kunna engagera folk med fler småtävlingar eller utmaningar, något i stil med den där Korpdrapa-grejen som fanns någon gång. Och kanske om man utmanade folk att prova på nya stilar, till exempel att man ska skriva i ett annat tempus eller andra person singular eller något. Eller kanske med vissa meningar, ord, händelser som måste vara med i dikten/novellen.
Annars kanske man skulle kunna göra något slags främjningssystem. Till exempel att man väljer ut en eller ett par välskrivna dikter eller noveller - fantastik föreslagsvis - i veckan/månaden, gamla som nya, och länkar till dem på förstasidan. Något liknande det DeviantArt har.
Det här kanske inte har att göra med det tråden syftar till, men det känns iallafall relevant i sammanhanget.
Redigerat 2010-07-29, 19:48 av Lalaith |
|
#5 ·
Tauriel · den 29 juli 2010, 23:31
|
 |
Lalaith! Idén om fler tävlingar tycker jag verkar jätterolig :) Fantasy är inte det jag brukar skriva, men med den sortens utmaningar får man en helt annat motivering att prova på nya stilar.
Det vore roligt att uppmuntra fan-fiction och pastisch också tycker jag. En veckotävling skulle kunna vara att skriva en dikt om en karaktär ur Robin Hobbs värld, eller att skriva om ett visst ämne så som man tror att Tolkien hade skrivit det :-P |
|
#6 ·
Tintaglia · den 29 juli 2010, 23:43
|
 |
Jag tror att det vi behöver är någon form av kategori-system (det har diskuterats tidigare), så att vi kan kategorisera dikterna. En del är klassisk fantasy, annat är mer stämningsdikter och där är det jättesubjektivt vad som faller under fantasy och inte.
Dikter om naturen är t.ex. inte uttalat fantasy, men kan ändå höra hemma här.
Jag skulle gärna ha några kategorier, t.ex. fantasy, stämning, kärlek, SF, skräck, varelser osv, och göra så att den som postar dikterna kan kryssa i en eller flera kategorier. Så kan sedan den som godkänner dikterna se över kategoriseringarna, och den som söker dikter kan sålla bort det han/hon inte vill ha, samtidigt som vi gör det möjligt för medlemmarna att publicera sina alster. |
|
#7 ·
Isblad · den 30 juli 2010, 10:22
|
 |
Jag tycker förslagen ifrån #4 och #6 är väldigt bra. Kategorisystem skulle göra det mycket lättare att sålla mellan texterna och hitta det man för tillfället har lust att läsa, till exempel. Det behöver ju inte nödvändigtvis finnas jättemånga kategorier, heller.
Redigerat 2010-07-30, 10:31 av Isblad |
|
#8 ·
Jehane · den 30 juli 2010, 12:06
|
 |
Tävlingar låter jättetrevligt. :) Glo har nog någon ny drapatävling på gång, men andra medlemmar får naturligtvis också dra igång tävlingar.
Så, Lalaith, om du eller någon annan skulle vilja anordna tävlingar är det fritt fram. Om du är osäker på hur det ska utföras rent praktiskt, fråga någon som gjort det innan, t.ex. Glo.
Det behöver ju inte vara så komplicerat, be en av skribenterna (kan fråga mig) skriva en nyhet om det, eventuellt skapa en tråd i forumet. Be deltagarna skriva [Tävling] (eller namnet på tävlingens tema), innan titeln på sitt bidrag, så blir det lätt att hitta.
Sedan kan ju antingen tävlingsledaren välja ut vinnare, eller låter man folk rösta ungefär som i Konsttävlingen. |
|
#9 ·
Elrond · den 31 juli 2010, 13:32
|
 |
Jag håller med #6. Kategorier är en bra idé.
För övrigt skriver jag mer "vanliga" diktverk än vad jag gör fantasy. Så är det bara, antar jag. Jag gillar att Catahya vill samla dikter samt noveller om fantastik, men att avgöra vad i detalj som räknas in i fantastiken kan kanske vara svårt.
Jag älskar poesi och forsätter gärna att hålla tema-skrivandet så gott det går. Jag tycker som ni andra att skrivandet (om så i helhet) borde uppmärksammas och förstoras (förnyas?). Tävlingar och teman är också en bra idé.
Vad sägs som att skapa en "Catahyas diktbok"? |
|
#10 ·
Glo · den 1 augusti 2010, 17:22
|
 |
#8 (Glo har absolut en ny drapatävling på gång (med rätt feta priser). Återkommer snaaaart. ;) |
|
#11 ·
Lilja Took · den 2 augusti 2010, 10:01
|
 |
Trevligt att det bemöttes så här!
Tror att tävlingar/utmaningar kan peppa igång även de som inte skrivit så mycket innan och de som legat av sig, så kör på =)
Finns det förresten något liv i Levande författares sällskap? Kanske skulle planering av aktiviteter för alsteravdelningen kunna ske där? |
|
#12 ·
Tintaglia · den 2 augusti 2010, 12:54
|
 |
LFS har liv då och då, men det verkar vara rätt tyst just nu. =) |
|
Svara på inlägg
|
Man måste vara inloggad medlem för att skriva i forumet
|
|