Meny
Startsidan
Forum

- Litteraturforum
- Filmforum
- Spelforum
- Konstforum
- PBF: Play By Forum
- Tolkienarkiv

- Allmänt forum
- Catahyaforum
- IRL-forum
- Årsmöte 2013

Sök i forum
Moderatorer
Forumregler

Litteratur
Film
Musik
Spel
Noveller & Dikter
Butik
Community
Användarnamn

Reklam
Community (1 medlem inloggad)
Användarnamn
Lösenord

· Bli medlem
· Information om
  cookies

· Glömt lösenordet?
Söndag den 19 maj 2013

Reklam

Navigation
Catahya > Forum > Allmänt forum > Tävling

Tävling   Antal svar: 9
Olika Förlag · den 5 oktober 2011, 12:45
På OLIKA förlag vill vi ge ut böcker som utmanar stereotyper, förlegade normer och traditioner i litteraturens värld. Ibland gör vi det med buller och bång. Ibland lite mer diskret. Nu vill vi även göra avtryck i fantasygenren! Och vi vill ha din hjälp!

Tävling! Hur kan fantaysgenren bidra till att motverka förlegade och stereotypa könsroller? Vilka könsstereotypa fällor finns idag?
Hur ska de undvikas så att genren kan utvecklas? Ge oss dina bästa tankar och tips!

Skicka in ditt svar, max en A4-sida, och bli den som vinner två böcker! Böckerna kan väljas fritt från www.olika.nu, bland annat fantasyböckerna Isporten och Gunga åt Öster.

Maila ditt tävlingsbidrag till senast den 19:e oktober till: fantasy@olika.nu

Vinnaren meddelas per mail och på OLIKAs hemsida senast den 31:e oktober.

#1 · Jason · den 5 oktober 2011, 19:08
Ja, en könsstereotyp fälla är väl att kvinnor rent statisktiskt anses vara mindre, kortare och svagare än män. Nu var jag ironisk, men du kanske förstår vart jag vill komma. Ibland måste man se verkligheten som den är och vara realist istället för att vara så politiskt korrekt att man anammar en världsbild som inte är sann.
#2 · Olika Förlag · den 6 oktober 2011, 12:08
Realism i en fantasyvärld? Du köper drakar och vättar, men inte jämlikhet. Vilken är den sanna världsbilden inom fantastik, det måste väl ändå vara upp till författaren.
Jag håller dock med dig om att politisk korrekthet inte ska stå i vägen för en spännande historia, men det tycker jag inte jämlikhet behöver göra om man bara tänker ett par extra varv. Det är skoj att diskussionen är igång!

En liten tabbe, om du har skickat in ditt bidrag innan det här inlägget, skicka gärna igen för en av våra datorer har kraschat.
#3 · Smeg · den 6 oktober 2011, 22:16
Samtidigt är det rätt stereotypt vid det här laget att ha kvinnor som ikläder sig mansroller för att på något sätt ge sken av jämlikhet (den svärdssvingande krigarkvinnan, den grovkäftade soldatkvinnan, den kavata flickan som fixar biffen).

Tycker att vi borde tänka lite nytt här. Varför skulle kvinnor i mansroller vara mer jämlikt? Varför inte starka kvinnor i kvinnoroller? Varför inte en bondkärring som styr sitt gods (sin mans?) med järnhand? Varför inte förförerskan som får som hon vill genom manipulation? Varför inte drottningen som värnar om sin makt och sin status men ändå sköter kungariktet på ett tämligen "mjukt" sätt, kanske rent av relativt demokratiskt?

Jag vet inte, bara funderar.
#4 · Olika Förlag · den 7 oktober 2011, 12:07
Jag tror verkligen du har något på gång Smeg, ser fram emot ditt/allas bidrag.
#5 · Knight of light · den 7 oktober 2011, 21:06
Håller med om att det blir lite bakvänt om man ska associera "starkt" med "manligt" vilket isåfall skulle bevisa att män är just starkare än kvinnor.

Dock tycker jag att styrka är ett märkligt kriterium. Varför skulle det vara så viktigt att få fram starka kvinnor? Man måste inte vara stark för att vara en spännande karaktär. Att spränga stereotyper handlar om att inte hänga upp en karaktärs personlighet med dennes kön utan att gå in och se vad som gör varje karaktär unik. Robin Hobb är en jävel på det, också George RR Martingör det väl. I hans is och eld-serie finns det en kultur som tydligt dikterar hur män och kvinnor ska vara, ochMartin är skicklig på att gå in i karaktärerna och undersöka hur deras personligheter kontrasterar mot den kulturen. Sen får man inte förglömma att jämställdhet även handlar om män.
#6 · Jason · den 9 oktober 2011, 17:47
Intressant synpunkt... Men läsaren måste ändå "köpa" det som författaren skriver, d v s tro på illusionen som författaren skapar.

Det kanske är den manliga drömmen om kvinnan vi ser i fantasygenren. D v s kvinnor som är precis som män bortsett från att de är supervackra, supersexiga, men annars kan slåss som män, leva i "männens värld", vara lika frigjorda och intresserade av sex, osv, osv... Någon slags "objekt" som vi män gillar, men som är ganska långt ifrån verklighetens kvinnor. (Åtminstone rent statistiskt. Alla är ju olika.)

#7 · Olika Förlag · den 10 oktober 2011, 10:03
Knight of light: Ordet stark är ett väldigt svårt ord och mycket mer mångbottnat än att lyfta en stor sten. Visst behöver man inte ha starka kvinnor, men det blir däremot trist om fantasyförfattaren, eller vilken författare som helst, använder samma patriarkala värdsyn i sina böcker, vare sig det är medvetet eller omedvetet. Speciellt i en fantasybok där möjligheterna är oändliga för att göra mer spännande saker än att befästa vår världs förlegade normer.

Jason: Nej, jag tycker inte man behöver köpa något som författaren skriver, tvärtom ska man granska boken hårt när man anar oråd. Personligen kan jag inte tro på illusionen om den är stockdum. Min poäng var förut, att en fantasyförfattare har alla möjligheter som helst att bygga en värld som inte är en avspegling av våra normer, sen kan det självklart vara intressant också att göra avspeglingar om det finns en vettig poäng med det.
#8 · Olika Förlag · den 3 november 2011, 10:18
Stort tack för alla spännande svar. Vi har valt ut en vinnare med motiveringen:

På ett säkert sätt, har Andreas Sölvebring visat att fantasygenren är full av möjligheter och inte låst av vår världs stereotyper. Det handlar enligt honom om att våga; fråga och vrida!

Och var, om inte i fantasyns värld kan vi frigöra oss från förlegade roller?
Läs Andreas svar på www.olika.nu!

Grattis till två nya böcker!
#9 · Tempelhand · den 3 november 2011, 19:47
Jag blir psykad varje gång någon inte kan skilja på ordet jämställdhet och jämlikhet i genusdiskussioner. Hopplösa jag :D

Svara på inlägg

Man måste vara inloggad medlem för att skriva i forumet