|
#1201 ·
Ylven · den 21 januari 2007, 21:18
|
 |
Januari: Tolkien är underbar, men Robin Hobbs böcker är ett snäpp bättre, jag bara älskar dem! Kan inte komma på någon författare som verkligen "fångat" mig på det vis som hennes böcker.
Jag har tillochmed läst hela serien två ggr ^^ Dvs "Fjärrskådarna", "Handelsmännen och de magiska skeppen" och "Narrens Öde"
(Minns jag titlarna för trilogierna rätt? Ursäktar i annat fall.) |
|
#1202 ·
Farraw · den 27 januari 2007, 19:22
|
 |
#1201 Jag älskar också hennes böcker. De är helt underbara. :)
Läser just nu "Reaper Man" av Terry Pratchett. Har beställt fortsättningen på "A Song of Ice and Fire" av George RR Martin men har inte fått den än, så jag läser den som utfyllnad under tiden. Tycker mycket om Pratchett och "Reaper Man" är en av mina favoriter. |
|
#1203 ·
Ningauble · den 6 februari 2007, 13:13
|
 |
Jag började på The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch i söndags. Så här långt är det en strålande bra historia om den unge Locke Lamora, en tjuv och bedragare som är lite för ambitiös och lite för bra för sitt eget bästa. Miljön är en stad byggd ovanpå ruinerna av en icke-mänsklig stad; den påminner om en korsning mellan Lankhmar och stadsstaten Venedig.
Tydligen är det första delen av sju, fast alla delarna ska gå att läsa fristående. Boken är för övrigt nominerad till Crawford Award i år också. |
|
#1204 ·
Reborn · den 6 februari 2007, 14:20
|
 |
# 1203 Ja, visst är det en trevlig och underhållande liten berättelse. Ska recenseras snart... |
|
#1205 ·
Fiendefår · den 7 februari 2007, 11:55
|
 |
Är det bara jag eller är Eldest väldigt mycket mer seg och allmänt sämre än Eragon? |
|
#1206 ·
Limnodromus · den 7 februari 2007, 17:30
|
 |
#1205 Då är det bara du. Den Äldste är hutlöst bättre än Eragon :p |
|
#1207 ·
Farraw · den 7 februari 2007, 21:43
|
 |
Nu läser jag Dragonflight, första delen i serien om Pern av Anne McCaffrey. Det fina med hennes serie är att varja bok kan läsas fristående om jag förstått det rätt. Och den jag läser nu tycker jag om. :) |
|
#1208 ·
Reborn · den 8 februari 2007, 16:57
|
 |
Läser just nu Jonathan Strange & Mr Norrell och den är precis så fantastisk som jag hade hoppats på, och, även om den stundom känns smått utdragen, klart mindre tung och seg än vad jag hade fruktat. Den är rolig, innovativ och i största allmänhet underbar. En fröjd att läsa. |
|
#1209 ·
Limnodromus · den 11 februari 2007, 18:26
|
 |
Tristan och Isolde (tror det är en avkortad version; var tvungen att läsa den genom skolan..) parallellt som jag läser Vandraren av David Gemmell. |
|
#1210 ·
Moridin · den 13 februari 2007, 14:02
|
 |
Jag ska börja med Deadhouse Gates av Erikson idag och mina förväntingar ligger ungefär så högt som upp till yttre rymden av två anledningar.
1. Gardens of the Moon var riktigt bra.
2. Jag har hört att Deadhouse Gates ska vara ännu bättre.
:) |
|
#1211 ·
Vinterdotter · den 13 februari 2007, 14:44
|
 |
"Det rena landet" av Maja Hagerman, om vilka grumliga teorier med antika anor som ligger bakom idéer om "germaner" och "raser". Det känns som en bok alla borde läsa. Den borde vara lärobok i grundskolan. Den borde bli ett tv-program. Läs den! |
|
#1212 ·
Reborn · den 20 februari 2007, 23:52
|
 |
Little, Big av John Crowley. En väldigt annorlunda och underbart skriven bok. Fängslande och mystiskt. |
|
#1213 ·
Taura-Tierno · den 21 februari 2007, 23:35
|
 |
Crown of Shadows, av CS Friedman. Verkar mer spännande än de två första delarna i trilogin. |
|
#1214 ·
Glo · den 24 februari 2007, 02:12
|
 |
Widdershins, av Charles de Lint. Har läst mer än halva och kan bara säga att den är helt underbar. Bland det bästa, om inte det allra bästa, jag läst av de Lint, vilket säger en hel del. ;) |
|
#1215 ·
Reborn · den 24 februari 2007, 13:20
|
 |
#1213 Ja, det är klart den bästa boken i trilogin. : ) |
|
#1216 ·
Taura-Tierno · den 24 februari 2007, 17:07
|
 |
Fast nu tog jag ett uppehåll från Friedman, eftersom jag måste läsa Belladonna, andra och sista delen i Anne Bishops duologi Ephemera. Som jag var och köpte igår :) |
|
#1217 ·
Syntax Horror · den 24 februari 2007, 17:38
|
 |
The Mysterious Island av Jules Verne, dock ej på franska p.g.a. bristande språkkunskaper. |
|
#1218 ·
Invoker · den 27 februari 2007, 23:51
|
 |
Störtflod av Clive Cussler. Svenska översättningen. Hittade tyvärr inte den engelska versionen men det får gå ändå. |
|
#1219 ·
Elegi · den 28 februari 2007, 08:53
|
 |
Samael av Jorun Modén. Synnerligen originell bok, om ett folkslag som lever sida vid sida med människor, men som kan skapa egna psykoheter (världar) och gå in i andras psykoheter. |
|
#1220 ·
Farraw · den 8 mars 2007, 16:29
|
 |
Serpent Mage av Margaret Weis & Tracy Hickman. Det är fjärde delen i "The Deathgate Cycle". Jag gillar verkligen den här serien. I och med att man kommer till en ny värld i varje bok så blir det aldrig långtråkigt, och Haplo är en underbart komplicerad karaktär. |
|
#1221 ·
nymfetamin · den 11 mars 2007, 12:24
|
 |
"Pappadagar i Råttans år" av Daniel Möllberg - recensionsbok. Riktigt bra och humoristiskt om en nyskild pappa som försöker sy ihop sitt liv med jobb, ungar och ny kvinna. "Silverfisken" - självbiografisk och brutal incestpoesi. Blandningen av pappans övergrepp och lustiga rim förmedlar det sjuka i situationen. "Vindens skugga" - CDbok som jag lyssnar på i MP3 när jag cyklar eller gör tråkiga, manuella saker - som att sortera och vika tvätt. Inte lyssnat så mycket men den verkar vara mystisk och romantisk. Dessutom är det en sådan där bok som hyllar bokläsandet - alltid kul. |
|
#1222 ·
Sieben · den 13 mars 2007, 15:18
|
 |
Fenixorden av J.K Rowling Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist Utflykt från tyst planet av C.S Lewis |
|
#1223 ·
Reborn · den 17 mars 2007, 12:31
|
 |
Läser nu The Scar av China Miéville.
Jag blev, även om det var en riktigt bra bok, något besviken på Perdido Street Station, men The Scar är allting som jag hade hoppats att Perdido Street Station skulle vara. Den känns för det första inte i närheten av lika utdragen och trots att beskrivningarna är många drar de inte ned på tempot. För det andra är handlingen väldigt mycket intressantare, den utvecklas under bokens gång, och är inte alls lika repetitiv och smått tråkig som jag ansåg att den var i Perdido Street Station. Hittills känns alltså The Scar som en bättre bok på alla sätt och vis och jag njuter av varenda sida.
Redigerat 2007-03-17, 15:50 av Reborn |
|
#1224 ·
Glo · den 20 mars 2007, 18:02
|
 |
The Ivory and the Horn, av Charles de Lint.
Novellsamling som har stått i hyllan i mer än ett år nu. Har inte orkat läsa den eftersom det är en sådan där jobbig bok man måste använda ässjor vid kanterna för att den ska hålla sig öppen. Men nu har jag tröttnat på att den står där, oläst och ledsen. |
|
#1225 ·
Kendra · den 25 mars 2007, 10:17
|
 |
Svartkonster av Terry Pratchett |
|
#1226 ·
Smeg · den 25 mars 2007, 18:33
|
 |
#1225 Ah, fler som läser Pratchett :)
Jag läser inget just nu (förutom Larsons årsbok) Men ska snart ge mig i kast med Salvatores Dark elf triologi eller Hat full of SKy (Pratchett) har inte riktigt bestämt mig...
Redigerat 2007-04-20, 07:14 av Smeg |
|
#1227 ·
Elegi · den 25 mars 2007, 21:45
|
 |
Läser just nu om Eddings The Belgariad. Hemsk. |
|
#1228 ·
Vinterdrog · den 2 april 2007, 15:44
|
 |
Coraline av Neil Gaiman. Något skum, men jag gillar den. |
|
#1229 ·
Mejjad · den 2 april 2007, 16:26
|
 |
Guldkompassen av Pullman. |
|
#1230 ·
Ningauble · den 2 april 2007, 20:11
|
 |
Diamantsvärdet och träsvärdet av Nick Perumov. Hygglig story, men berättartekniskt tafflig. Ungefär som om Dan Brown hade försökt skriva fantasy. Storyn är dock som sagt hygglig, och boken är förbaskat snyggt designad, så jag kommer nog att skaffa fortsättningen också. |
|
#1231 ·
Rána Eledhwen · den 4 april 2007, 20:05
|
 |
The Dream Merchant av Isabel Hoving
Väldigt bra, intelligent och relevant ungdoms(?)fantasy... eller kanske lite mer science fiction eller.... vet inte... den är iaf väldigt BRA!! Jag vet inte när jag senast njutit så av en bok...
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dream_Merchant
OBS!! Spoilervarning på länken, men om ni är intresserade så... |
|
#1232 ·
Limnodromus · den 14 april 2007, 14:00
|
 |
"Vattenfolkets land" - som är första delen i en trilogi av Eric Leijonhufvud. |
|
#1233 ·
Lúhtanwën · den 15 april 2007, 01:21
|
 |
Fragile things - Gaiman |
|
#1234 ·
Ningauble · den 16 april 2007, 00:55
|
 |
#1233: Den har jag också just börjat på. :-) |
|
#1235 ·
Lúhtanwën · den 16 april 2007, 00:59
|
 |
#1234 Jag är lite nyfiken... läser du novellerna i tryckt ordning eller hoppar du efter vilken titel som lockar? =) |
|
#1236 ·
Ningauble · den 16 april 2007, 19:24
|
 |
#1235: Jag har inga speciella önskemål, så jag läser novellerna i den ordning de kommer i boken. Ofta finns det en tanke bakom hur noveller är arrangerade i en novellsamling/antologi. Just nu håller jag på med "Forbidden Brides of the Faceless Slaves in the Secret House of the Night of Dread Desire". |
|
#1237 ·
Lúhtanwën · den 16 april 2007, 23:49
|
 |
#1236 Jag läser efter vad som känns rätt. Hah! Vilket sammanträffande, det är just den jag läste senast =) Jag gillar tanken bakom den, hur "slice-of-life" sagor och berättelser självklart beror på vad som är ens vardagsliv från första början, och hur dår krassa "verklighet" är fantasy.
|
|
#1238 ·
Ningauble · den 19 april 2007, 22:52
|
 |
Fragile Things varade inte länge, men den var underbar.
Har nu kommit ungefär halvvägs igenom Peter Morwoods utmärkta Greylady, som äntligen finns att få tag på igen (men bara hos Lulu.com). |
|
#1239 ·
Reborn · den 20 april 2007, 00:20
|
 |
Läser just nu Vellum: The Book of all Hours av Hal Duncan. Den är fantastiskt skriven men förskräckligt osammanhängande. En orginell idé som är tveksamt utförd. Bara språket gör den dock värd att läsa.
Ni kan antagligen förvänta er en recension inom de närmaste veckorna. |
|
#1240 ·
Smeg · den 20 april 2007, 07:15
|
 |
Började läsa Twilight (om jag kunde drömma) av Stephanie Meyer igår. Dras verkligen in i berättelsen och var lite sur för att jag var tvungen att sova. |
|
#1241 ·
Brandoch Daha · den 20 april 2007, 11:06
|
 |
Vellum hade jag problem med. Det osammanhängande är naturligtvis avsiktligt, men det gjorde upplevelsen så splittrad att jag lade boken ifrån mig om jag var det minsta trött, jag orkade helt enkelt inte försöka hänga med. Kalejdoskoproman, verkligen.
Bidra gärna till diskussionen om den på http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?t=119 .
Just nu läser jag Kays Ysabel. Stilistiskt tycker jag att han blir allt mer melodramatisk med åren, men den är bra än så länge. Inte hans bästa, men kul att han har slagit in på en ny bana och inte bara skriver pseudohistoriska romaner. |
|
#1242 ·
Reborn · den 20 april 2007, 12:59
|
 |
Problemet med Vellum är att det osammanhängande, förvirrande och hoppiga berättarsättet, även om det självfallet är medvetet från författarens sida, bidrar till att helheten blir en konstig röra utan någon egentlig substans ... och sedan är den inte alls tillräckligt underhållande för att ens intresse ska hållas uppe. Nu var visserligen antagligen inte Duncans syfte med boken att skriva en "underhållande" berättelse, men om man måste tvinga sig själv till att läsa är det något som är fel. Jag ska i vilket fall som helst läsa ut boken, har ungefär hundrafemtio sidor kvar, och faktum kvarstår att det rent språkligt är en underbar läsning. Den känns lite som en novellsamling, bara att alla noveller berättas parallellt med varandra samtidigt som de hoppar fram och tillbaka i tiden och stundom korsar varandra istället för på det traditionella sättet.
Kay är en författare som jag verkligen tycker om, och jag planerar att läsa Ysabel snart. Alla böcker jag läst av honom -- enbart Lions of Al-Rassan och The last Light of the Sun än så länge-- har varit melodramatiska, i synnerhet den förstnämnda. Men det stör jag mig inte så mycket på, bättre mycket känslor i en bok än inga alls. |
|
#1243 ·
Brandoch Daha · den 20 april 2007, 15:28
|
 |
Jag klagade inte på det sentimentala utan på det melodramatiska. Alldeles för många inskjutna melodramatiska meningar som: "Looking back many years later, he would remember it as the last day of his childhood." |
|
#1244 ·
Reborn · den 20 april 2007, 16:17
|
 |
Jo, det var den typen av meningar jag syftade på. |
|
#1245 ·
Brandoch Daha · den 20 april 2007, 17:20
|
 |
Fast de har inte så mycket med känslor att göra. Mer ett irriterande stilgrepp när det överanvänds. |
|
#1246 ·
Reborn · den 20 april 2007, 19:02
|
 |
Jag skulle nog vilja påstå att dessa meningar vanligtvis är känsloladdade, likaså ovannämnda exempel. Men det är inte så väsentligt egentligen. Jag kan hålla med dig om att Guy ibland blir lite melodramatisk i överkant. |
|
#1247 ·
Lúhtanwën · den 21 april 2007, 14:00
|
 |
Un Lun Dun - China Miéville.
|
|
#1248 ·
Vinter · den 21 april 2007, 16:42
|
 |
Jag läser East of Midnight av Tanith Lee och Ars moriendi - konsten att dö av Pål Eggert. Äntligen! Har tänkt läsa Ars moriendi i flera år. ;) |
|
#1249 ·
Ningauble · den 21 april 2007, 23:36
|
 |
Nu har jag börjat på Widowmaker av Peter Morwood, som jag gått och väntat på i 13 år (den gavs ut 1994 i storpocket; jag väntade på pocketutgåvan som aldrig kom, och när jag insåg det var storpocketutgåvan som uppslukad av jorden). Och den verkar utmärkt!
Dessutom har jag börjat på The End of the Story, första volymen av Clark Ashton Smiths samlade noveller. Gör sig bäst i små doser (1-2 noveller om dagen), men helt enastående. Kommer förmodligen att vara bland det bästa jag läser i år. |
|
#1250 ·
Reborn · den 22 april 2007, 14:58
|
 |
#1247 Är intresserad av att höra vad du tycker om Miévilles senaste verk! Blev själv trollbunden av The Scar. |
|
#1251 ·
Lúhtanwën · den 22 april 2007, 23:48
|
 |
#1250 Jag plockade upp den för att jag länge funderat på att läsa nått av Miéville, men det hade inte blivit av. Så var Un Lun Dun nyutgiven, och hade inga kopplingar till hans tidigare verk. Dessutom tycker jag att många fantasyförfattare jag gillar har lyckats mycket bra med sina böcker för yngre publik (Pratchetts "Amazing Maurice..." och Tiffany-trilogin tex, och så Gaimans "Coraline" och de Lints "Blue Girl") så jag tyckte att det var ett bra ställe att starta på. Dessutom gav boken mig omisskänliga "Neverwhere"-vibbar, och då det är min favotrit av Gaiman, så blev det spontanköp på plats :P
Men, jag hör av mig om vad jag tycker när jag läst ut den =) |
|
#1252 ·
Farraw · den 24 april 2007, 20:58
|
 |
Jag har bara precis börjat på Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist, så jag kan inte ge något utlåtande än, men den verkar lovande. :) |
|
#1253 ·
Farraw · den 27 april 2007, 11:04
|
 |
Nu har jag läst ut den. Den var jättespännande! Något jag verkligen rekommenderar. :) |
|
#1254 ·
Sílferklinga · den 2 maj 2007, 17:47
|
 |
Hmm.. "Alanna, det första äventyret" av Tamora Pierce. Läser den för femte gången eller något sånt, rekommenderas! "Abarat" av Clive Barker, har inte kommit speciellt långt, inget betyg ännu. Ska läsa "New Moon" och "Eclipse" så snart dem kommer ut också av Stephanie Meyer. "Om jag kunde drömma" var den första i serien och den är så bra att jag inte ens kan beskriva hur bra den var, läs den bara! :) |
|
#1255 ·
Glo · den 3 maj 2007, 12:58
|
 |
Daughter of the Blood, av Anne Bishop
Har precis börjat - bara 50 sidor in - så jag kan väl inte säga så mycket om den, förutom att det ska bli intressant att se vad som kommer att hända, såklart. ;) Förväntningarna är tämligen höga, eftersom jag gillade Ephermera-serien starkt. |
|
#1256 ·
Rhys Terk · den 5 maj 2007, 09:36
|
 |
Jag läser just nu lite ungdomsfantasy, nämligen Vindens Mästare av P.R. Morrison och Septimus Heap: Magi av Angie Sage. Jag rekommenderar verkligen den sistnämnda. |
|
#1257 ·
Lúhtanwën · den 6 maj 2007, 17:30
|
 |
Tapping the Dream Tree - Charles de Lint |
|
#1258 ·
Vargasång · den 7 maj 2007, 17:01
|
 |
Alchymist (volume three of The Well of Echoes) av Ian Irvine ganska bra, intressant skrivet, lite mycket krig kanske. Spännande är den iaf :) |
|
#1259 ·
Jehane · den 9 maj 2007, 19:32
|
 |
#1258 Håller med, det är lite väl mycket krig i the Well of Echoes. Irvines första serie var bättre. Men jag tänker ändå köpa nästa serie, som är en fortsättning, the Song of the Tears. |
|
#1260 ·
Reborn · den 11 maj 2007, 16:46
|
 |
Läser just nu Reaper's Gale av Steven Erikson och har ungefär tvåhundrafemtio sidor kvar. För ni som inte redan känner till att jag älskar Eriksons böcker kan jag säga att han är en av mina just nu favoritförfattare, och Reaper's Gale håller absolut samma höga kvalitet som hans tidigare böcker. Ser fram emot att fortsätta läsa. |
|
#1261 ·
Lúhtanwën · den 12 maj 2007, 23:25
|
 |
Mushishi vol 1 - Urushibara Yuki |
|
#1262 ·
Catzonium · den 14 maj 2007, 16:45
|
 |
Läser The traveller - Vandraren av John Twelve Hawks, om Harlekiner som har svurit att beskydda Vandrarna (som jag fortfarande inte vet vad de gör, mer specifikt) från Tabulan, alltså den värld vi känner till, med myndigheter och allt det där. Den utspelar sig i nutid och verkar hittills väldigt mörk och faktiskt riktigt skrämmande, och jag läste på baksidan om att författaren också har valt att leva som vandrarna, han har med andra ord gått under jorden och lever utanför samhället. Enligt texten har inte ens förläggaren fått träffa honom. Det tyckte jag var lite fascinerande. (Med det naturligtvis inte sagt att själva boken är ointressant.) |
|
#1263 ·
Lúhtanwën · den 14 maj 2007, 19:00
|
 |
Ohikkoshi - Samura Hiroaki |
|
#1264 ·
Farraw · den 14 maj 2007, 20:45
|
 |
Solens dotter (del 1) av Pauline Gedge.
Har inte kommit så långt i den än, men pappa rekommenderade den. handlar om det forna Egypten, närmare bestämt Hatshepsut när hon bli drottning. Verkar lovande. :) |
|
#1265 ·
Brandoch Daha · den 14 maj 2007, 20:52
|
 |
Yvonne Hoffmans Pojken i dimman. Jag ska nog inte säga så mycket mer om den innan novellprisjuryn har fällt sin dom... |
|
#1266 ·
Ningauble · den 14 maj 2007, 20:56
|
 |
Mwahaha!! Fick just låna ett förhandsexemplar av Red Seas Under Red Skies, uppföljaren till The Lies of Locke Lamora som släpps på riktigt i sommar. :-) |
|
#1267 ·
Brandoch Daha · den 14 maj 2007, 22:35
|
 |
You have unholy connexions, sir. |
|
#1268 ·
Reborn · den 14 maj 2007, 22:39
|
 |
*Muttrar något ohörbart*
Aja, jag har hört att den ska vara mycket bra i alla fall ... så ha en trevlig läsning. :) |
|
#1269 ·
Glo · den 15 maj 2007, 22:59
|
 |
Hehe...
Jag har precis börjat på The Lies of Locke Lamora, och av de första 50 sidorna att döma kommer jag tycka om resterande 450, eller något sådant. ;) |
|
#1270 ·
Origo · den 19 maj 2007, 17:39
|
 |
Jag har precis börjat på Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist efter att ha läst hans första bok Låt den rätte komma in. Mycket bra läsning. |
|
#1271 ·
Rána Eledhwen · den 20 maj 2007, 00:44
|
 |
Slaviska myter och sagor |
|
#1272 ·
Cirtap · den 22 maj 2007, 00:15
|
 |
Wolfblade av Jennifer Fallon. Påminner lite om Ice and Fire pga intrigerna och är lika bra. Fast på ett annat sätt. |
|
#1273 ·
Ningauble · den 22 maj 2007, 20:31
|
 |
Red Seas Under Red Skies av Scott Lynch var FANTASTISK, men slutar med en viss cliffhanger.
Har nu börjat på Storm Front av Jim Butcher, som handlar om en trollkarl/privatdetektiv i Chicago. Verkar tämligen underhållande. |
|
#1274 ·
Vinter · den 22 maj 2007, 21:12
|
 |
Läser Jirel av Joiry av C.L. Moore och Lilith av George MacDonald. Den senare började jag på för flera månader sedan och den hamnar alltid vid sidan av andra böcker. *suck* |
|
#1275 ·
Reborn · den 23 maj 2007, 09:20
|
 |
#1273 Läste precis ut Storm Front. Den fångade mig aldrig rikigt ordentligt, men visst var den smått underhållande. Ska nog läsa fortsättningen någon gång. |
|
#1276 ·
Jehane · den 24 maj 2007, 18:44
|
 |
#1272 Har läst en annan serie av Jennifer Fallon, The second sons trilogy. Tyckte att den var överlag ganska bra, men den hade sina sega stunder ibland. Lite besviken på slutet, allt ordnar upp sig alldeles för bra, det känns inte riktigt realistiskt. |
|
#1277 ·
Ningauble · den 28 maj 2007, 17:49
|
 |
Har nu tre böcker på gång:
* The End of the Story av Clark Ashton Smith (hoppas bli klar med den nu i veckan) * The Children of Húrin av J. R. R. Tolkien * Earthquake Weather av Tim Powers |
|
#1278 ·
Sieben · den 28 maj 2007, 18:19
|
 |
Just nu håller jag bara på med Fenixorden eftersom jag läste ut Ajvide Lindqvists Pappersväggar igår. |
|
#1279 ·
Nattöga · den 28 maj 2007, 19:34
|
 |
För tillfället så håller jag på fjärde boken i Amberserien, Oberons hand, av Roger Zelazny. |
|
#1280 ·
Brandoch Daha · den 29 maj 2007, 15:46
|
 |
Hanteringen av odöda på papper och Seamus Heaneys Beowulf i ipoden. Rekommenderar frenetiskt Heaneys Beowulf till allt och alla jag möter! |
|
#1281 ·
Nattöga · den 29 maj 2007, 20:19
|
 |
Jag har precis börjat på sjätte boken i Amberserien, Ödets Trumfar, av Roger Zelazny. |
|
#1282 ·
Vinter · den 30 maj 2007, 00:18
|
 |
Fjärilen från Tibet av CJ Håkansson. Fan, nu hamnade Lilith i bakgrunden igen. :P |
|
#1283 ·
Vinterdotter · den 30 maj 2007, 16:43
|
 |
Till sanningens lov av Torgny Lindgren. Jag är helt förälskad i hans vackra språk, men tyvärr har inte den här boken riktigt gripit tag i mig, inte på samma sätt som Pölsan som är fullkomligt störtskön. |
|
#1284 ·
Sieben · den 31 maj 2007, 19:17
|
 |
Har också börjat läsa Arnaldur Idridasons Kvinna i Grönt, första kriminalromanen på länge. |
|
#1285 ·
Jehane · den 3 juni 2007, 21:28
|
 |
Jag läser Vargbroder (Royal Assasain på engelska) av Robin Hobb. Den är bra, vackert språk, bra karaktärer, spännande. Tycker om Sonens varg. Böcker där huvudpersoner har band till djur tycker jag är intressanta. |
|
#1286 ·
Sandy · den 5 juni 2007, 14:54
|
 |
Försöker mig på Sagan om Belgarion för att finna en egen uppfattning om boken =) |
|
#1287 ·
Nattöga · den 5 juni 2007, 16:41
|
 |
sjunde boken i Amberserien, Ambers Blod, av Roger Zelazny. |
|
#1288 ·
Scatterbraine · den 8 juni 2007, 12:10
|
 |
The Spirit Stone av Katherine Kerr, och American Gods av Neil Gaiman. Har inte kommit så långt i Kerr-boken än (~4 sidor, men resten av serien är underbar så jag har stora förhoppningar), och Gaiman är helt sjukt bra :) |
|
#1289 ·
brangwen · den 13 juni 2007, 15:24
|
 |
Chill Factor av Sandra Brown (THR), och en bok med noveller av Neil Gaiman... Smoke and Mirrors eller nåt sånt.
vilket nr i serien är The Spirit Stone?? 13 eller??
älskar både Kerr och GAiman. |
|
#1290 ·
Vargasång · den 18 juni 2007, 14:31
|
 |
Gardens of the Moon av Steven Erikson. Försöker än så länge komma in i den, på något vis känns den tung... Åtminstone såhär i starten. |
|
#1291 ·
Scatterbraine · den 21 juni 2007, 14:44
|
 |
#1289 Japp, 13. Och jag vill också ha Smoke And Mirrors! :) The Spirit Stone är förövrigt helt otroligt trög, jag hoppas det blir bättre snart. Men läsas ska den, allt annat vore hädelse. |
|
#1292 ·
Nattöga · den 21 juni 2007, 16:57
|
 |
Just nu så läser jag på Sue Harrisons bok "Min bror viden". |
|
#1293 ·
Darkipzen · den 21 juni 2007, 19:34
|
 |
Robin Hobb verkar vara riktig populär.. får leta upp en bok av han antar jag, vilken rekomenderar ni att läsa först? |
|
#1294 ·
Reborn · den 22 juni 2007, 11:21
|
 |
#1290 Den är lite överväldigande inledningsvis, det kan jag hålla med om, men det är helt klart värt att fortsätta. Det är en fantastisk serie, en av mina absoluta favoriter, och andra boken är för övrigt tveklöst bättre än första. Ge inte upp! :)
#1293. Hobb är en kvinna. En bra start skulle vara Assassin's Apprentice (Mördarens lärling), första delen i The Farseer Trilogy (Fjärrskådarna). Rekommenderas! |
|
#1295 ·
Darkipzen · den 22 juni 2007, 13:31
|
 |
okey :) |
|
#1296 ·
nymfetamin · den 23 juni 2007, 20:36
|
 |
"Deltagänget" av Salka Sandén. Har inget med collegefilmen från 70talet att göra. Vill du veta något om exempelvis husockupationer i Malmö och Berlin, kravaller och annat som känns rätt främmande för de flesta - lite som fantastik ska kännas med andra ord ;) - är detta boken för dig.
Redigerat 2007-06-23, 20:39 av nymfetamin |
|
#1297 ·
Nessa · den 23 juni 2007, 21:39
|
 |
Paksenarrion... |
|
#1298 ·
Farraw · den 28 juni 2007, 23:53
|
 |
Läser just nu "Labyrinth" av Kate Mosse. Den är väldigt spännande. man får läsa om två perioder i historien som antagligen kommer sammanstråla någon gång. den handlar om jakten på den heliga Graalen. |
|
#1299 ·
Nattöga · den 29 juni 2007, 10:02
|
 |
Frihetskrigen av Niklas Krog. Han är en helt fantastisk Fantasyförfattare. |
|
#1300 ·
Ningauble · den 29 juni 2007, 10:36
|
 |
Som hemmabok har jag just nu The Door to Saturn, volym 2 av Clark Ashton Smiths samlade noveller. En alldeles, alldeles strålande bok -- mer klassiskt än så här blir det inte!
Min kollektivtrafikbok, Dragon and Herdsman av Timothy Zahn, tog slut igår, så nu måste jag bestämma en ny. Det lutar åt den slitternya och mycket lovande skräckromanen Shadow Coast av Philip Haldeman. |
|
Sida: / 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 /
|