|
#1701 ·
Brandoch Daha · den 13 mars 2010, 21:09
|
 |
En av mina favorit-Banks! |
|
#1702 ·
Aiyu Linden · den 13 mars 2010, 21:47
|
 |
Vi får väl se om det blir min också. Hittills har det varit The Algebraist. |
|
#1703 ·
Glo · den 16 mars 2010, 23:36
|
 |
Nu är jag mellan böcker.
Bortsett från att jag försöker knäcka dekonstruktionen med On Deconstruction, av Jonathan Culler. Den är stundtals så flummig att jag utan större svårigheter skulle kunna kalla det en fantasybok! |
|
#1704 ·
Aiyu Linden · den 16 mars 2010, 23:57
|
 |
Jag måste säga att det är en fröjd att läsa Banks. Till och med de gånger då det är långa stycken jag över huvud taget inte förstår så flyter läsningen på bra. The Player of Games är dock ovanligt lättbegriplig så här långt. |
|
#1705 ·
Reborn · den 17 mars 2010, 03:22
|
 |
Banks är en helt underbar författare och The Player of Games hör enligt mig till hans bättre verk. Läs Use of Weapons och Look to Windward om du inte redan gjort det också, det är nog mina två favoriter. Tror jag! |
|
#1706 ·
Aiyu Linden · den 17 mars 2010, 12:35
|
 |
Båda de titlarna står på inköpslistan. |
|
#1707 ·
Syntax Horror · den 20 mars 2010, 16:03
|
 |
#1696 Påminner mig om att jag borde läsa Dunnetts Lymond Chronicles.
|
|
#1708 ·
Ealdorman Halasahr · den 1 april 2010, 00:09
|
 |
Läser just nu dels Deadhouse Gates, av Steven Erikson, dels antologin Warriors (redigerad av George RR Martin och Gardner Dozois), bland annat med den tredje delen av berättelserna om Dunk & Egg ... ... faktum är jag redan har läst klart den sista novellen (med nämnda Ser Duncan the Tall och Aegon Targaryen), så nu får jag börja från början, med den första. |
|
#1709 ·
Aiyu Linden · den 2 april 2010, 20:38
|
 |
Jag har börjat på The Killing Kind av John Connolly. Det är en thriller med övernaturliga inslag som jag har hört skall bli alltmer framträdande för varje bok. Detta är den tredje och de två första gillade jag väldigt mycket så jag har rätt höga förväntningar. |
|
#1710 ·
Farraw · den 7 april 2010, 22:55
|
 |
Läser just nu Samarkand 5617 av Bertil Mårtensson, en sci-fi berättelse långt in i framtiden när vi drar till andra planeter. Kampen mellan gott och ont pågår även där. |
|
#1711 ·
Aiyu Linden · den 18 april 2010, 14:07
|
 |
Nu har jag börjat på Iron Angel av Alan Campbell och jag hoppas den är lika bra som Scar Night. |
|
#1712 ·
Ziz · den 19 april 2010, 11:48
|
 |
Läser The Last Unicorn av Peter Beagle nu, såklart. ;) |
|
#1713 ·
Ultramarin · den 19 april 2010, 15:18
|
 |
#1712 Jag också! :) |
|
#1714 ·
Ningauble · den 22 april 2010, 19:31
|
 |
Just nu Cthulhu's Reign redigerad av Darrell Schweitzer. Därefter lutar det åt Judas Unchained av Peter F. Hamilton eller By Heresies Distressed av David Weber. |
|
#1715 ·
zarha · den 27 april 2010, 19:11
|
 |
Läser just nu Vindens Namn del 1 av: Patrick Rothfuss Den är riktigt bra, bästa bok jag läst på länge n_n |
|
#1716 ·
Nighteyed Castor · den 3 maj 2010, 22:18
|
 |
Läser just nu "Oath of Fealty" av Elizabeth Moon ... Helt okej =) kul att få läsa lite om Paksenarrion igen också =D |
|
#1717 ·
April · den 4 maj 2010, 20:46
|
 |
Just nu läser jag "dead until dark" av Charleine Harris för andra gången. |
|
#1718 ·
Ealdorman Halasahr · den 5 maj 2010, 18:27
|
 |
Blev just klar med Ildefonso Aldefons... Ildefonso Cald... Äh, med "Katedralen vid havet", av Ildefonso Falcones. Bra bok, särskilt om man är intresserad av historia. Tänker fortsätta med "Deadhouse Gates" (av Steven Erikson), vilken är min strax-före-sängdags-lektyr för tillfället. Tror möjligen att jag kanske kastar mig över "A Storm of Swords" (första omläsningen i så fall), av George RR Martin. |
|
#1719 ·
Ealdorman Halasahr · den 9 maj 2010, 00:09
|
 |
Näpp - jag påbörjade visst inte någon av de ovan nämnda. Valet - och pengarna - föll på Winterbirth, av Brian Ruckley. Känns bra, såhär långt. (Har inte läst särskilt många sidor än ...) |
|
#1720 ·
Ipzen · den 9 maj 2010, 10:05
|
 |
Mobba mig gärna men jag har börjat läsa om Harry Potter igen =) var ju ändå när första boken släpptes i sverige som man läste den, o de e några år sen |
|
#1721 ·
Ningauble · den 9 maj 2010, 11:30
|
 |
#1720: Läs dem på engelska den här gången. Det lilla jag har sett av översättningen är inte förtroendeingivande. |
|
#1722 ·
Ningauble · den 14 maj 2010, 18:55
|
 |
Håller just nu på med Who Fears the Devil? av Manly Wade Wellman, vilken samlar samtliga noveller om den kringvandrande trubaduren/magikern Silver John (klart läsvärd), samt A Means to Freedom, den samlade korrespondensen mellan H. P. Lovecraft och Robert E. Howard (också läsvärd). |
|
#1723 ·
Jehane · den 24 maj 2010, 19:55
|
 |
Fool's Run av Patricia McKillip. Lite annorlunda att läsa sf istället för fantasy av McKillip. |
|
#1724 ·
Knight of light · den 24 maj 2010, 20:47
|
 |
The coming of Conan the Cimerrian av Robert E. Howard. Härligt barbariskt och magiskt.
Crom! |
|
#1725 ·
Sandy · den 24 maj 2010, 21:00
|
 |
Terri Farley - Phantom Stallion: Mustang Moon läser jag just nu. Läste igenom de första åtta på svenska men resten översattes inte så jag bytte till den engelska versionen och får nu läsa om ^^ |
|
#1726 ·
Brandoch Daha · den 25 maj 2010, 09:22
|
 |
Alice in Sunderland av Bryan Talbot, en sekvensroman eller vad nu dagens PK-namn på romanliknande seriealbum är...
Har bara läst några sidor ännu. Meta, kulturhistoria och ett praktfullt visuellt myllrande än så länge.
Redigerat 2010-05-25, 13:37 av Brandoch Daha |
|
#1727 ·
Syntax Horror · den 25 maj 2010, 12:30
|
 |
Började precis läsa C.J. Cherryhs Foreigner-böcker, och har precis kommit till Inheritor. Första boken var lite frustrerande då man inte fick tillräckligt med information för att riktgit klura ut vad som egentligen hände förren precis i slutet. Men från och med andra boken har det varit riktigt bra. |
|
#1728 ·
Ningauble · den 27 maj 2010, 22:12
|
 |
#1724: Vansinnigt snygg utgåva -- den ultimata versionen av Conan! |
|
#1729 ·
Aiyu Linden · den 9 juni 2010, 18:23
|
 |
#1727 Jag gillar Cherryh och håller själv på med Pretender nu (tror jag, det är lätt att blanda ihop titlarna). Om jag skall säganågot negativt om den serien så är det att det egentligen inte är så stor skillnad mellan de olika böckerna. Själv tycker jag det känns ganska skönt att veta exakt vad jag får när jag läser en av dem, men det kan ju bli lite trist också om man vill att berättelsen skall gå framåt.
Jag tycker ännu bättre om Alliance-Union-böckerna. Det händer lite mer i dem, eller så känns det i alla fall. |
|
#1730 ·
Siuan · den 12 juni 2010, 11:11
|
 |
Midnight Tides av Steven Erikson, femte boken i Malazan Book of the Fallen |
|
#1731 ·
Ealdorman Halasahr · den 12 juni 2010, 11:40
|
 |
#1730 Hihi. Blev just klar med del två av Steven Eriksons jätteepos, Deadhouse Gates. Tänker (äntligen) läsa klart Richard Morgans The Steel Remains, idag eller imorgon, det är ju Fotbolls-VM. Funderar på vilken bok jag ska läsa härnäst. Har några påbörjade: Jack Vances Lyonesse och Brian Ruckleys Bloodheir, exempelvis, men känner inte riktigt för någon av dem för tillfället. Så vad göra? Det är frågan. |
|
#1732 ·
Siuan · den 12 juni 2010, 12:10
|
 |
#1731 Jag läste The Steel Remains för bara någon månad sen och jag var tyvärr inte imponerad. I hans scifi med Kovacs så funkar hans grova språk tillsammans med berättelsen, men i den här så blev det bara grovt. Och själva historien var tyvärr heller inte mycket att hänga i julgranen. Bra idé men det finns andra författare som skulle gjort det mycket bättre. |
|
#1733 ·
Ealdorman Halasahr · den 12 juni 2010, 15:10
|
 |
#1732 Håller faktiskt med dig helt och hållet. Tog mig rätt så lång tid att komma in i bokens rytm, kring sidan 250 eller så, och då är det ju färre än hundra sidor kvar. Inte bra. Och att alla, oavsett klass, ras och social ställning, är lika fula i munnen och använder samma grova språk är ju lite tröttsamt och ... tja, overkligt (jag vet, det är fantasy, men ändå). |
|
#1734 ·
Aiyu Linden · den 14 juni 2010, 22:38
|
 |
Jag har precis börjat på Mainspring av Jay Lake. |
|
#1735 ·
Ealdorman Halasahr · den 15 juni 2010, 19:05
|
 |
# Är äntligen klar med ovan nämnda The Steel Remains, av Richard Morgan. Kändes som en lite ofärdig bok, men vad jag har förstått så är den enbart en första del i en serie. Ska nu ge mig på att läsa klart andra icke färdiglästa/påbörjade böcker. Närmast verkar det som om jag tänker ge mig i kast med Jack Vances Lyonesse (igen). Fast egentligen vill jag påbörja Steph Swainstons Castle-serie nu. Köpte den för ett tag sedan (samlingsvolymen på SF-bokhandeln i Göteborg). |
|
#1736 ·
Ultramarin · den 16 juni 2010, 00:06
|
 |
Läser Eldbärare av Anders Björkelid just nu. |
|
#1737 ·
April · den 5 juli 2010, 11:09
|
 |
Jag läser Svärdet och spiran av Ken Follett. Inte fantasy, men en bra historisk roman. Jag gillar den:) |
|
#1738 ·
Brandoch Daha · den 5 juli 2010, 11:19
|
 |
Jag läser The Antelope Wife av Louise Erdrich. Magisk realism om tre generationer ursprungsamerikaner mellan förra seklets två sekelskiften. |
|
#1739 ·
Ealdorman Halasahr · den 5 juli 2010, 11:26
|
 |
Blev klar med Jack Vances Lyonesse för några dagar sedan, och påbörjade Step Swainstons The Castle (samlingsvolymen) men ändrade mig efter några insektoida sidor och gav mig i kast med Jennifer Fallons Wolfblade istället. Känns som ett bra val så här långt. |
|
#1740 ·
Knight of light · den 5 juli 2010, 11:36
|
 |
# 1739 Vad innebär begreppet insektoid? :P
Springer själv igenom I lagens namn av Terry Pratchett |
|
#1741 ·
Ealdorman Halasahr · den 5 juli 2010, 14:49
|
 |
#1740 I den världen slåss huvudkaraktärens sida mot insekter. Stora insekter, som kan knipsa av häst- eller människokroppar på mitten. Kapitel ett inleds således med en maffig, blodig och sörjig, lätt insektoid strid :) Men, märk väl att jag enbart har läst t.o.m. kapitel ett, så jag vet inte vad som händer sedan. Jag bytte ju bok och påbörjade en mer klassisk fantasyserie istället (Wolfblade, av Jennifer Fallon). Och den känns fortfarande som ett bra val, så här långt. |
|
#1742 ·
Isblad · den 5 juli 2010, 18:13
|
 |
Läser Rött Hav Under Röd Himmel av Scott Lynch, och är än så länge ganska besviken. Locke Lamoras Lögner var så mycket bättre. |
|
#1743 ·
Jehane · den 5 juli 2010, 20:44
|
 |
Läser om Vellum av Hal Duncan. Den är ju underbar. |
|
#1744 ·
Isíliel · den 21 juli 2010, 18:42
|
 |
Blev precix klar med The name of the wind av Patrick Rothfuss. Gilladen den starkt! Nu sitter jag och försöker googla författare, eller rättare sagt: kollar genom Catahya, så jag får någon ny att fortsätta med. |
|
#1745 ·
Sandy · den 21 juli 2010, 22:52
|
 |
Manga manga manga (: |
|
#1746 ·
Knight of light · den 22 juli 2010, 10:39
|
 |
Knackarna av Stephen King. En riktig tegelsten på 840 sidor, men jag har också lånat en Lovecraftsamling som jag kan göra avstickare på. |
|
#1747 ·
Ealdorman Halasahr · den 23 juli 2010, 19:44
|
 |
Har läst ut Wolfblade, av Jennifer Fallon. Min aktiva bok är nu istället The Passage, av Justin Cronin. |
|
#1748 ·
April · den 23 juli 2010, 23:39
|
 |
Nu håller jag på med Black Powder War av Naomi Novik. Det går trögt men jag gillar verkligen alla drakar. Jag vet inte om den känns seg för att jag läser på engelska och helt enkelt inte fattar nog mycket för att få flyt, eller om det beror på själva handlingen. |
|
#1749 ·
Lomenár · den 24 juli 2010, 23:42
|
 |
Boken jag läser just nu är "The Mammoth Book of Celtic Myths and Legends" av Peter Berresford Ellis... och jag har kommit fram till att jag gillar de skotska legenderna bäst hittills. De har inte lika många släktskapsbeskrivningar eller beskrivningar av platser som hette något då, men som nu heter det här och det här istället. Irländarna var tydligen väldigt bra på just det där. Blir lite långtråkigt att hålla reda på alla dessa namn och grejer i längden - men om man bortser från det så finns det massor av spännande historier att hämta i den här boken. :) |
|
#1750 ·
Onyx · den 28 juli 2010, 22:30
|
 |
Nation - Terry Pratchett |
|
#1751 ·
Halvalven · den 29 juli 2010, 12:40
|
 |
House of Leaves - Mark Z. Danielewski
Herregud, det här är en oändligt märklig bok. Kittlande, skrämmande, tvingar en att tänka efter och tänka utanför lådan... |
|
#1752 ·
Aiyu Linden · den 29 juli 2010, 16:19
|
 |
The Big Over Easy av Jasper Fforde som jag av någon anledning har väntat väldigt länge med att ta mig an. Nu var det dags för något lättsamt kände jag. |
|
#1753 ·
Ningauble · den 30 juli 2010, 20:44
|
 |
ÄNTLIGEN har jag lyckats ta mig igenom William Hope Hodgsons The Night Land (bra bok, men skriven i föga säker fejkarkaisk stil och minst 100 sidor längre än den behövde vara), så nu kan jag dra vidare till nästa del i Fantasy Masterworks-serien, The Drawing of the Dark av Tim Powers. Samtidigt blir det The Fuller Memorandum av Charles Stross. |
|
#1754 ·
Glo · den 1 augusti 2010, 17:26
|
 |
Jag började läsa Muminpappans memoarer, av Tove Jansson, idag. Har inte kommit så långt men den känns redan strået vassare än de tidigare böckerna.
#1753 Har du läst Fantasy Masterworks i nummerordning?
|
|
#1755 ·
Julle · den 1 augusti 2010, 18:03
|
 |
Den är strået vassare än de övriga böckerna. Här någonstans börjar övergången mellan de bra Muminböckerna och de riktigt bra Muminböckerna, dit jag tycker att särskilt de tre sista hör. |
|
#1756 ·
Ningauble · den 8 augusti 2010, 11:17
|
 |
#1754: Japp! |
|
#1757 ·
Taura-Tierno · den 8 augusti 2010, 18:52
|
 |
Mistborn, av Brandon Sanderson. Verkar som en mycket lovande serie. |
|
#1758 ·
Ningauble · den 10 augusti 2010, 15:48
|
 |
Så där ja. Betade av följande i Tunisien i förra veckan:
Naomi Novik. Victory of Eagles Charles Stross. The Fuller Memorandum Al Ewing. El Sombra Harry Harrison. Star Smashers of the Galaxy Rangers
och fixade The Drawing of the Dark av Tim Powers i dag. Nu blir det Joe abercrombies Best Served Cold, Robert Heinleins The Green Hills of Earth och Jack Vances The Green Pearl. |
|
#1759 ·
Moridin · den 11 augusti 2010, 18:35
|
 |
Läste precis ut min brors bok! Skulle vilja hävda att det är den värsta skiten jag läst på år och dagar. Men säg för guds skull inte det till honom!
Nej, ska jag vara seriös var den ett smärre mästerverk. Fylld av drakar och troll, djupa grottor och yviga skogar, kidnappade prinsessor i höga torn, och icke att förglömma, lyckliga slut ... tja, kort sagt alla de där ingredienserna som en (fantasy)bok kräver för att klassas som läsvärd. Hans inspiration till verket kommer ifrån allt från David Eddings till Terry Brooks, så det förvånar ju ingen att variationen är stor, och att den därmed bryter sig loss ifrån alla de klyschor som plågar genren i stort. Ett verk som varmt kan rekommenderas! : )
(Den sista meningen var faktiskt ärligt menad.) : ) |
|
#1760 ·
Reborn · den 11 augusti 2010, 19:06
|
 |
Nästan så att man blir lite tårögd! |
|
#1761 ·
Ningauble · den 11 augusti 2010, 23:32
|
 |
Hans inspiration till verket kommer ifrån allt från David Eddings till Terry Brooks, så det förvånar ju ingen att variationen är stor, och att den därmed bryter sig loss ifrån alla de klyschor som plågar genren i stort. [/quote]
Men DEN meningen måste väl ändå vara blodig ironi?
|
|
#1762 ·
Reborn · den 12 augusti 2010, 15:25
|
 |
Haha. Ja, boken jag har skrivit har absolut ingenting gemensamt med varken Brooks eller Eddings (har inte ens läst någon av författarna) och den innehåller för övrigt inte heller drakar och prinsessor. Man ska helt enkelt ta vad min bror skriver med en gigantisk näve salt. ;) |
|
#1763 ·
Aiyu Linden · den 12 augusti 2010, 16:09
|
 |
Å, jag som tyckte den lät så bra. |
|
#1764 ·
Reborn · den 12 augusti 2010, 16:44
|
 |
Haha. Moridin lät mig läsa vad han hade tänkt skriva på Catahya innan han lade upp det här i tråden och jag sade till honom: "tänk om någon inte fattar att du skämtar och faktiskt tror att detta är vad min bok handlar om ...". |
|
#1765 ·
Aiyu Linden · den 12 augusti 2010, 17:32
|
 |
Det hade faktiskt varit lite kul. |
|
#1766 ·
Sandy · den 16 augusti 2010, 11:17
|
 |
Terri Farley - Desert Dancer (verkar som om jag fått diller på Farley just nu...) |
|
#1767 ·
Helkawat · den 19 augusti 2010, 22:34
|
 |
Sorgeskeppet - Robin Hobb. :) |
|
#1768 ·
Ultramarin · den 23 augusti 2010, 15:30
|
 |
Crown of Acorns - Catherine Fisher. I like so far. :) |
|
#1769 ·
Ealdorman Halasahr · den 25 augusti 2010, 17:08
|
 |
Jag la The Passage (Justin Cronin) åt sidan för ett slag och kastade mig över Terry Pratchetts På lerfötter istället. Tappade sugen (hihi) på Cronins sådäriga(?) vampyrstory. Och sen läser jag även Elizabeth Georges Skriv på - en handbok i skrivandets konst; Stephen Kings Att skriva; och Lars Åke Augustssons Så skriver du romaner och noveller. |
|
#1770 ·
Ultramarin · den 25 augusti 2010, 22:35
|
 |
#1769 Låter som om du pluggar skrivande stenhårt. Är det rolig läsning? ;) |
|
#1771 ·
Snuffles · den 31 augusti 2010, 20:28
|
 |
Håller på att läsa igenom Harry Potter böckerna igen, lite nostalgi. Har inte läst dem sen den sista boken kom ut, men de är lika bra som innan! Växte upp med serien och den har en speciell plats i hjärtat :-) Är just nu på femte boken! |
|
#1772 ·
Aiyu Linden · den 31 augusti 2010, 22:15
|
 |
Jag har äntligen lyckats bestämma mig för vilken bok jag vill läsa och det blev Halting State av Charles Stross. |
|
#1773 ·
Nighteyed Castor · den 29 september 2010, 20:27
|
 |
"The Chronicles of The Black Company" av Glen Cook. Lite som första boken i Paksenarrion-trilogin, fast mörkare. |
|
#1774 ·
Ealdorman Halasahr · den 30 september 2010, 15:45
|
 |
#1770 Nja, pluggar det inte så stenhårt, kanske. Söker snarare inspiration eller ledtrådar till hur man undviker nybörjarfällor. Mycket i de böckerna känns igen, annat löser man med sunt förnuft, ytterligare kapitel är bara självklara. Men en del bra pekpinnar finns där, förstås. Fast så rolig är väl inte den läsningen, tycker jag. Skippar avsnitt här och var, letar upp det jag tror mig behöva. Det mest intressanta är väl att ta del av respektive författares skrivarvardag. Hur de gör, rutiner och annat ... och upptäcka att det är ganska likt ens egen drömvardag. Kan dock inte göra som Elizabeth George, exempelvis, och åka till England enbart för att göra research inför nästa bok. Hon har råd (numera), det har inte jag.
#1773 Intressant jämförelse. För mig känns dock Glen Cook mörkare (vilket du själv skriver), men framför allt långt mer cynisk. Speciell i formen, men jag tror att jag gillade Cooks stil - till slut.
Just nu läser jag om A Storm of Swords (George RR Martin), samt läser Joe Abercrombies Best Served Cold.
|
|
#1775 ·
Aiyu Linden · den 30 september 2010, 22:41
|
 |
Jag har precis börjat på The Passage av Justin Cronin. Det känns som om det är rätt val. |
|
#1776 ·
Ealdorman Halasahr · den 6 oktober 2010, 17:22
|
 |
#1775 Och jag som lade av att läsa just The Passage efter ungefär 230 sidor. Hörde så mycket gott om den, särskilt den första tredjedelen, att jag gick på hajpen en smula, antar jag. Tyckte inte om den så mycket som jag hade hoppats på, faktiskt. Får se när jag läser klart den. |
|
#1777 ·
Aiyu Linden · den 6 oktober 2010, 20:02
|
 |
Jag har nog bara läst lite drygt 100 sidor än men jag får hoppas intresset håller i sig. |
|
#1778 ·
Isíliel · den 11 oktober 2010, 08:38
|
 |
Började i förrgår med Elizabeth Moons nya, Paladin's legacy: Oath of fealty. Har läst hennes serie om Paksenarrion översatt till svenska, och var tveksam om originalspråket håller måttet. Absolut! Utan tvekan lika bra skriven. |
|
#1779 ·
Ultramarin · den 11 oktober 2010, 15:02
|
 |
Tuggar mig igenom kurslitteratur just nu så det sprutar ut genom öronen snart.
Avslutade igår: War for the Oaks. Tyckte inte jättemycket om. :P
Påbörjade efteråt: Dracula. Nytt försök att tycka om en klassiker. Men jag kommer säkert bli monsterbesviken på den igen. x)
#1778 Hur ofta blir en bok egentligen sämre på originalspråk?
Ska förresten läsa Elizabeth Moon senare i höst. Speed of Dark. Är den bra? Någon som vet? :) |
|
#1780 ·
Ealdorman Halasahr · den 14 oktober 2010, 10:51
|
 |
#1779 Bra att du kämpar på :)
Själv läser jag fortsatt A Storm of Swords (GRRM) och Best Served Cold (Joe Abercrombie), plus ett bokmanus, en fantasy på svenska.
Inväntar dessutom en tidig julklapp från Bokus, beställd av mig själv. Den innehåller två till svenska översatta icke-fantasy-böcker, och två böcker på engelska (fantasy). Hoppas att jag får dem innan helgen. |
|
#1781 ·
Sandy · den 16 oktober 2010, 19:11
|
 |
Bytte precis till Terri Farley - Gift horse ^^ |
|
#1782 ·
Siuan · den 16 oktober 2010, 22:28
|
 |
Tredje G R R Martin. Jag verkar vara den enda som inte gillar hans böcker. Om det inte vore för att jag någon gång för flera år sedan köpte alla tre böcker som fanns ute, skulle jag inte ha läst mer än den första. |
|
#1783 ·
Jehane · den 17 oktober 2010, 19:46
|
 |
Läser lite smått The Solitudes, av John Crowley.
Och så läser jag The Labyrinth, av Catherynne Valente. Eh,väldigt vackert språk om man läser några meningar var för sig, men helt oläsligt om man ska läsa något längre stycke (i alla fall i trött tillstånd). Undrar vad som hände där någonstans mellan The Labyrinth och In the Night Garden, när hon plötsligt började skriva, inte bara läsliga, utan helt underbara böcker. :P
Och så läser jag förstås i Benson's University Physics. Hela tiden, dygnet runt. :P |
|
#1784 ·
Isblad · den 18 oktober 2010, 10:50
|
 |
#1783: Var det inte The Labyrinth som luktade konstigt? :P |
|
#1785 ·
Jehane · den 18 oktober 2010, 20:24
|
 |
#1784 Jo, just det! Luktar som om någon doppat den i nån stark illaluktande kemikalie. Så till råga på allt får man försöka hålla den på så långt avstånd som möjligt när man läser. :P
(Tors pocketböcker brukar lukta jättegott, nu när vi ändå talar om boklukter) |
|
#1786 ·
Isíliel · den 21 oktober 2010, 09:19
|
 |
Fixade dubblett av misstag
Redigerat 2010-11-08, 07:34 av Isíliel |
|
#1787 ·
Melian · den 21 oktober 2010, 16:02
|
 |
Läser Shadow of the Xel'Naga i StarCraft Archive, var liksom ett måste efter att ha varvat kampanjen i StarCraft 2... :) |
|
#1788 ·
horror-seeker · den 25 oktober 2010, 09:06
|
 |
Läste nyligen ut hela The Dark Tower-serien av Stephen King. Jag är en stor King-fantast, men efter att ha läst lite om handlingen trodde jag inte att serien skulle vara något. Dock gav jag den en chans eftersom King själv beskrivit det som hans livsverk. Den är helt otrolig. Första boken är lite seg, men resten är perfektion... Fullkomligt lysande! Den tål att läsas flera gånger! |
|
#1789 ·
Ziz · den 25 oktober 2010, 20:24
|
 |
Har påbörjat läsning av "After Midnight", skriven av Teresa Medeiros. :) Än så länge är det precis en sådan bok som jag kände för att läsa just nu. |
|
#1790 ·
Nattöga · den 25 oktober 2010, 21:16
|
 |
Jag har just nu börjat läsa på boken The Sight som är skrivan av Erin Hunter och ingår i hennes bokserie "Warriors - The Power of the three" som sammanlagt innehåller 6 st böcker. |
|
#1791 ·
Jehane · den 2 november 2010, 17:01
|
 |
Läser Something Wicked This Way Comes, som jag plockade upp mest för att titeln låter så bra. :) Tycker den är väldigt mysig. |
|
#1792 ·
Jehane · den 7 november 2010, 08:39
|
 |
1984, George Orwell |
|
#1793 ·
Ziz · den 7 november 2010, 11:45
|
 |
Blir omläsning av Patricia McKillips "The Changeling Sea". Ska iväg på en bussresa i två dagar och den lilla boken passar perfekt för ett sådant äventyr. :) Skulle jag läsa ut den så har jag backup i form av "The Phantom of the Opera". |
|
#1794 ·
Isíliel · den 8 november 2010, 07:24
|
 |
#1779: sällan, förutom en som jag läste någon gång för en halv evighet sedan, måste ha varit precis då jag började läsa på originalspråk. |
|
#1795 ·
Ultramarin · den 9 november 2010, 20:26
|
 |
Nuvarande kurslitteratur: Rendevouz with Rama, Arthur C. Clarke. |
|
#1796 ·
Nomad · den 10 november 2010, 18:14
|
 |
#1795 Om jag hade Clarke på min litteraturlista skulle jag gå i mål. |
|
#1797 ·
Ningauble · den 10 november 2010, 23:26
|
 |
Död utan slut av Barry Sadler. Illa skriven, ännu sämre översatt, men egentligen ingen dum idé. Jag hittade samlingsvolymen som innehåller denna gamla kioskbok i bokhyllan och insåg att jag inte läst den på 15 år. Lättsmält underhållning och jag förlorar inte så mycket tid på att läsa den eftersom varje bok i serien är på bara runt 160 sidor.
Kraken av China Miéville är min bussbok för närvarande. Ljusår bättre, naturligtvis. |
|
#1798 ·
Thaeri · den 11 november 2010, 17:34
|
 |
Jingo av Terry Pratchett. En bok som stått i bokhyllan i ett par år nu och som jag aldrig kommit mig för att läsa, trots att den är av en av mina absoluta favoritförfattare och min totala samling skönlitteratur är på blygsamma 52 titlar. |
|
#1799 ·
Isíliel · den 26 november 2010, 19:57
|
 |
Håller på med "Naamahs kiss" av Jacqueline Carey, välskriven och tillsvidare riktigt bra. |
|
#1800 ·
Ningauble · den 26 november 2010, 22:12
|
 |
Volym 3 av Casanovas självbiografi i engelsk översättning, History of My Life (det finns ingen komplett svensk översättning), varvad med David Baldaccis De rättfärdiga. Därefter lutar det åt The Story of the Stone av Barry Hughart eller möjligen The Ring of Solomon av Jonathan Stroud. |
|
Sida: / 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 /
|