Meny
Startsidan
Forum

- Litteraturforum
- Filmforum
- Spelforum
- Konstforum
- PBF: Play By Forum
- Tolkienarkiv

- Allmänt forum
- Catahyaforum
- IRL-forum
- Årsmöte 2013

Sök i forum
Moderatorer
Forumregler

Litteratur
Film
Musik
Spel
Noveller & Dikter
Butik
Community
Användarnamn

Reklam
Community (1 medlem inloggad)
Användarnamn
Lösenord

· Bli medlem
· Information om
  cookies

· Glömt lösenordet?
Söndag den 26 maj 2013  ·   Fantastika om 145 dagar

Reklam

Navigation
Catahya > Forum > Tolkienarkiv > Var Tolkien rasist?

Var Tolkien rasist?   Antal svar: 43
Zarakh · den 18 oktober 2003, 15:49
dom onda männen från söder.
Förlåt mig,men jag tycker det låter ganska rasistiskt att bruna folk från
söder skulle vara onda.

#1 · Herendil · den 18 oktober 2003, 16:32
Det var väl ändå inte för att dom var från söder som dom var onda, utan det var ju för att dom stod i allians med Sauron...
#2 · Korpsten · den 18 oktober 2003, 16:36
om man vänder och vrider på allt för mycket skulle antagligen alla författare vara rasister..
västerns härar är goda men österns är onda..
det goda symboliseras med ljus och ondska med mörker.. vilket kan tolkas som vita vs mörka människor.
#3 · Tauriel · den 18 oktober 2003, 16:40
Äh, de är antagligen bruna av precis samma anledning som folket i afrika är det... Arda är väl också en rund värld med ett södra halvklot och en ekvator.
#4 · Johan · den 18 oktober 2003, 18:46
För att vara ärlig, så förekommer den typen av färgkodning i nära nog all fantasylitterarur (Ursula K. LeGuins Övärrlden undantaget).

Det är inget utslag av rasistsika tankar, mer ett uttryck för det kulturförtryck som präglar hela västvärlden. Och eftersom när nog alla fantasyförfattare kommer från den anglo-saxiska sfären, så präglas självklrt dessa författare av samma komformitet.
#5 · ville84 · den 18 oktober 2003, 23:09
Man kunde tala om värme och kyla istället för ljus och mörker. Men det kanske är för ovant.
#6 · Ashgrakh · den 19 oktober 2003, 00:54
Det där är ett gammalt argument... suck!

Haradrim är inte onda, bara hjärntvättade och förtryckta av Sauron (och Gondor!), dem anses bara som onda för att dem slåss mot Gondor och för att dem är allierade med Sauron. Anledningen till att dom är allierade med Sauron är mest utav räddsla, men också för att dem har ett gemensamt intresse: Att utplåna Gondor.
Samma sak gäller Östringarna.
#7 · Morthin · den 19 oktober 2003, 10:57
Rasist och rasist?
Hela Tolkien mytologin är baserad en del efter andra världskriget!
När Morgoth kommer tillbaka vill inte västerns herrar starta krig emot han, det får midgård befolkning sköra själva!

Västern symboliserar USA, medan Morgoth och orcherna är tyskarna!
All midgårds befolkning är alltså de olika stormakterna i europa.
Men i slutet då Morgoth(tyskarna) kontrollerar allt, så åker Eärendil
efter hjälp, och västerns herrar slår ner Morgoth. Det slutar alltså som andra världs kriget, USA slår ner japanerna och tyskarna!
#8 · Haldir · den 19 oktober 2003, 12:06
Morthin, Tolkien skulle förmodligen spotta på dig om du sa sådär till honom. Han har kraftigt dementerat det.
#9 · Ecthelion · den 19 oktober 2003, 13:01
I detta fall kan jag inte annat än hålla med Johan. "Färgkodningen" i fantasyn har alltid varit av den typen. Läs gärna farbror fantasys lilla essä i ämnet.

#7: Att du ens vågar. Tolkien skulle ha fått spader om han hört det där. Nu vänder han sig väl bara i sin grav.
#10 · Haldir · den 19 oktober 2003, 16:19
Förhoppningsvis har han lämnat din grav och är på väg hem till Morthin. =D
#11 · Johan · den 19 oktober 2003, 18:10
#7, det är många som har hävdat de åsikterna. Dessvärre är det helt felaktigt. Varför skapa felaktig information? Är det inte bättre att hålla sig till det som är korrekt?

Haldir: Jag tror att han skickar en ringvålnad i stället!
#12 · Ashgrakh · den 19 oktober 2003, 18:32
#7 Som läsare av Tolkien och stolt medlem av Catahya borde du lärt dig för länge sen att Tolkien var emot alla typer av allegorier, inklusive det skitsnack du rabblade upp.
#13 · Morthin · den 20 oktober 2003, 16:49
Då ber jag djupt om ursäkt!
Jag kan långt ifrån allt om Tolkien, och detta är vad jag hört, om det sen är felaktigt kan inte jag hjälpa det!
Och visst förkänar jag all kritik nu! *springer iväg och gömmer sig i en håla*
#14 · Vallorin Cast · den 20 oktober 2003, 20:42
Man kan finna samband mellan i stort sett alla fantasy-böcker och världskrigen... De flesta krig liknar väl varandra ganska mycket i stort sett? Jag menar; En "ond" mot en "god" där någon av dessa alierar sig med någon starkare osv.
#15 · Ashgrakh · den 20 oktober 2003, 21:40
#14 Precis... Skulle kunna ta vilken som helst och allegorisera den med vad som heslt om jag ville. Skulle kunna ta Sagan om Belgarion och genom att vrida lite på saker så vips! Så har vi Kalla Kriget i fantasy format ;)
#16 · Morthin · den 20 oktober 2003, 22:08
Alla insperas av allt dem ser i princip, det går inte att hjälpa!
Men eftersom Tolkien började skriva Silmarillion innan Andra Världskrigets slut så var det kanske en dum teori när jag tänker efter!
#17 · Herendil · den 21 oktober 2003, 00:28
Du skriver att krigen utkämpas av onda och goda sidor.....
Det tror jag inte så mycket på... Historien skrivs av vinnarna, och dom flesta ser nog sig själva som dom goda. Så om japanerna skulle vunnit andra världskriget så skulle historien skrivas av dom och då skulle nog usa utmålas som dom elaka.
#18 · Haldir · den 21 oktober 2003, 02:45
Jag måste säga att det är intressant att se Stalin kallas god.
#19 · Herendil · den 21 oktober 2003, 06:33
Ja varför inte?
Han ser nog inte sig själv som ond utan han ser oss som dom onda, så om han utrotar alla som tänker som vi så skulle historien skrivas av sånna som han och då skulle vi framstå som monster och dom själva som änglar!
#20 · Vallorin Cast · den 21 oktober 2003, 08:03
Jag skrev ond och god inom "..." för att goda och onda kan tolkas på olika sätt!
#21 · Haldir · den 21 oktober 2003, 10:50
Mjo, Tolkien såg förmodligen inte Hitler som en personifiering av Eru, särskilt inte under de pågående bombmattorna. Det har du nog en poäng i :)
#22 · Ashgrakh · den 21 oktober 2003, 19:36
Att Tolkien skulle vara rasist tvivlar jag starkt på, men att han skulle vara Nazist är HELT UTESLUTET!
Han hatade t.e.x. Hitler för att Hitler besudlade den Nordiska mytologin och folktron genom nazismen. Dessutom vägrade han sälja tryck-rättigheterna av "Bilbo" till en tysk publicerare 1937, eftersom han inte ville ha något att göra med Nazi-tyskland och deras hemska politik, bl.a. för att han hade judiska vänner, och även om utrotningen inte var känt officiellt vid det här laget, så kände man ju till förtrycket. Förresten så var Tolkien en Britt med national-känsla (hela hans Arda-verk var dedikerat till England som Englands egna mytologi), och jag ser faktiskt inte han skulle kunna vara nazist, eftersom nazisterna bombade sönder hans älskade land.

#16 Nix, han började skriva grunderna redan under Första Världskriget.
#23 · _elrawien_ · den 25 oktober 2003, 10:10
erm..... eftersom Tolkien föddes i sydafrika nånstans så tvivlar jag starkt på att han är rasist... eller iallafall mot de "onda männen nere i södern"
#24 · Herendil · den 25 oktober 2003, 13:07
Sydafrika (Speciellt på den tiden men även nu i allra högsta grad) är nog en av de mest rasistiska delarna av jorden.
#25 · Ashgrakh · den 25 oktober 2003, 19:16
#24 Iofs sant. Och jag tror att Tolkien kanske inte hyste någon större kärlek till dem svarta därnere eftersom apartheid gällde. Dessutom blev han kidnappad av familjens svarte tjänare vid ung ålder.
Tror dock ändå inte att han var rasist, kanske misstroende och så mot svarta, men vilka fan var inte det på den tiden?

Och om Haradrim, "onda männen från södern", så var det bara Gollum som kallade dem onda, och Gondor men det faller ju naturligt då dem krigade mot varandra.
Tror inte att folket var onda, kanske en lite grymmare och hårdare kultur (det är nog dem flesta som slavar under Saurons hand), men inte att dem skulle vara onda.
#26 · Herendil · den 25 oktober 2003, 21:29
Missförstå mig rätt nu...
Jag påstod inte att Tolkien var rasist, jag bara påpekade _elrawien_s svaga argument!
Men jag säger vare sig ja eller nej på den här punkten, för jag kände inte mannen! :-)
Men jag har inte fått intrycket att männen från söder skulle vara "ondare" än några andra (Med ond menar jag att det skulle vara något medfött karaktärs drag, dom är som sagt inte ondare än någon annan men under deras omständigheter så misstolkas dom som det.)
Jag tror inte vi föds som onda eller goda utan vi är endast ett resultat på vår omgivning, och det speglar sig väldigt bra i Tolkiens verk enligt mig!
#27 · Ashgrakh · den 25 oktober 2003, 22:34
#26 Jag missförstog dig inte, jag bara referade till det du sa =)

"Jag tror inte vi föds som onda eller goda utan vi är endast ett resultat på vår omgivning, och det speglar sig väldigt bra i Tolkiens verk enligt mig!"

Så sant, så sant... Tolkien trodde att ondska var en del av omgivningen och världen, och inte en produkt av människan, eller nåt sånt.
#28 · Marc-BASHKAUM · den 5 november 2003, 22:09
Klart som fan han var rasist, vem är inte det? mer eller mindre, själv hatar jag alv-lajvare ;P
#29 · Ashgrakh · den 6 november 2003, 16:00
#28 Jag hatar myslajvare ;)
#30 · Eléndil · den 6 november 2003, 17:19
# 25 håller helt med...
#31 · -DemiMortis- · den 6 november 2003, 18:28
HAHA! Jag tycker det e lite rasistist att kalla nån rasist för att man väljer att göra det onda folket från söder mörkhyade! Det e patetsikt, man måste ju välja nått lr hur!?
#32 · Felagund · den 6 november 2003, 21:25
-DemiMortis- har en poäng där. Håller med. Det har ju varit så i många sagor. Och det nämndes ju tidigare i tråden att det alltid finns en mörk och en ljus sida. Är det rasistiskt? Och egentligen så borde ju de vita vara de onda. Vilka har varit mest onda genom tiderna , vita eller mörka?
#33 · Ashgrakh · den 6 november 2003, 21:25
Intressant artikel, rekommderas starkt:
http://www.abqjournal.com/shock/827891fun01-26-03.htm
#34 · skog · den 8 november 2003, 15:01
hmm med andra ord så hade Japan vunnit kriget hade Bilbo hetat Youkosumi?
#35 · Ashgrakh · den 8 november 2003, 18:46
#34 Va?
#36 · Ecthelion · den 9 november 2003, 10:09
#34: LOL!
#37 · Hangatyr · den 4 mars 2008, 23:21
"Att Tolkien skulle vara rasist tvivlar jag starkt på, men att han skulle vara Nazist är HELT UTESLUTET!
Han hatade t.e.x. Hitler för att Hitler besudlade den Nordiska mytologin och folktron genom nazismen. Dessutom vägrade han sälja tryck-rättigheterna av "Bilbo" till en tysk publicerare 1937, eftersom han inte ville ha något att göra med Nazi-tyskland och deras hemska politik, bl.a. för att han hade judiska vänner, och även om utrotningen inte var känt officiellt vid det här laget, så kände man ju till förtrycket. Förresten så var Tolkien en Britt med national-känsla (hela hans Arda-verk var dedikerat till England som Englands egna mytologi), och jag ser faktiskt inte han skulle kunna vara nazist, eftersom nazisterna bombade sönder hans älskade land."
Amen.
nationalkänsla är ju långt ifrån samma sak som nazism. Norska motståndsmän var patrioter i sin kamp för frihet mot 3:e riket. Vilhelm Moberg var brinnande nationalist och samtidigt ivrig förkämpe mot fascism etc. Huruvida Tolkiens uppväxt i sydafrika påverkade honom eller ej -åt vilket håll det än må vara - får man kanske en gång för alla börja lägga ned det här tjafset om litteraturens klassiker? Granskar man de finns det långt värre exempel än tolkien...
Ska man leva efter vår nutida moraliska måttstock och döma de som levt bakåt i tiden, får man nog i fortsättning enbart läsa nyproducerad litteratur.
#38 · Tauriel · den 5 mars 2008, 16:36
Tolkien var bara tre år när de flyttade från Sydafrika till England, så jag tvivlar på att det påverkade särskilt mycket.
#39 · Hangatyr · den 7 mars 2008, 10:04
Tauriel,
det var inte min poäng heller, utan att jag anser att man bör ta det lite lugnt med att döma klassiska författare utan försöka se att det var en annan tid, ett annat synsätt när de verkade.
Ta synen på färgade Daniel Defoe uppvisade i "Robinson Crusoe", Hugos skildring av zigenare i "Ringaren i Notre dame" eller den inte så lite kränkande karaktären Shylock i shakespeares "köpmannen i venedig".
Dömda utifrån vårt moderna samhälle hade dessa verk ansetts som bigotta och antagligen bannlysts om de skrivits i nutid.
#40 · Julle · den 12 mars 2008, 13:19
http://mansken.blogspot.com/2007/03/kvinnligt-manligt-det-frgngna.html typ.
#41 · Lord_Raz · den 4 april 2008, 17:26
Visst var det en helt annan syn på folk och fä på den tiden, dessutom får man inte glömma att Tolkien levde i storbrittanien och britternas fiender alltid hade kommit från öster och söder.

Det som däremot bör tas ställning till egentligen är de författare som idag, med dagens syn på människan, gestaltar mörka som de onda i sina verk. På Tolkiens tid var det den människosynen man hade - vi skall inte glömma att "neger" först på senare tid blev ett skällsord, och hur många av oss är inte uppväxta med att det heter "negerbollar"? - men i dagens samhälle är det ej axcepterat och det tycker jag att moderna författare borde ta hänsyn till.

Synen på människor ändras och har alltid gjort det, en gång i tiden var det egypterna och medelhavsfolken som var världens stormakter och de var inte dirrekt vita.
#42 · Elrond · den 6 april 2008, 23:54
"I have the hatred of apartheid in my bones... "
-Valedictory address to the University of Oxford (1959)
#43 · solvebring · den 28 april 2008, 11:19
Som andra också sagt tidigare hade Tolkien starka känslor emot nazister och andra förtryckare. Något som hans böcker berör väldigt mycket, kampen mot förtryck av olika slag.

Han var ett offer för världskrigen, de tillhörde hans samtid, och han deltog dessutom i det första. Tolkien var absolut inte någon sympatisör med krigsherrar och förtryckare, tvärtom. Som sagt, Sauron är en krigsherre och en förtryckare, och han symboliserar ondskan. En man som skildrar något på det viset tror jag knappast är nazist eller rasist. Som man sagt, det handlar inte om att de är svarta eller vart de kommer ifrån. Kort och gott handlar dem om ett folk som förslavats under en mäktig härskare, inget mer.

Om han nu såg svarta på ett visst sätt så försvarar jag honom, och andra författare från den tiden med dessa mina ord:
Nå, om det har något med de tidiga barnaåren i Bloemfontein så tvivlar jag på det. Han bodde endast i Sydafrika till 3-årsåldern.
Nej, Tolkien varnog helt enkelt något så enkelt som ett offer för sin samtid, liksom att du och jag har vissa ideal och syner pga. vår omvärld. Liksom att vi har speciella synsätt idag som historien format åt oss var han en gjuten själ i av sin historia och sin samtid. Detta är något som ingen människa kan fly eller påverka vidare mycket tror jag, det är nog bara så.
Det kan man se t.ex. i Silmarillion, hur de olika alverna formas av förfäders historia och den aktuella samtiden, hur man utan att veta det bara tycker som man gör för det bara är så, allt har formats så. Som att majoriteten idag tycker att man skall vara smal och smärt, många tycker tjocka personer är fula.
Varför tycker folk så?
Inte menar de att förtrycka medvetet tror jag, de har bara formats så av samtidens ideal.

Svara på inlägg

Man måste vara inloggad medlem för att skriva i forumet