| Zidimíus · den 1 juli 2005, 23:12 |
 |
När jag tittade igenom forumet la jag märke till att det fanns en tråd som hette "Rädda skogen". Eftersom jag är en naturvänn tog jag mig en titt för att se att jag gjort det för sent. Då kom jag att tänka på Amazonas och vad vetenskapsmännen har sagt vad som kommer hända med jorden om regnskogen huggsner (syret kommer att ta slut). Är det någon som vet om detta är sant och isåfall har någon gjort för att stoppa nerhuggningen?
|
|
#1 ·
Korpklo · den 1 juli 2005, 23:20
|
 |
Min NO-lärare har sagt att det allra mesta av syret kommer från havet och att även ifall man skulle hugga ned alla skog (vilket man givetvis inte ska göra) så skulle det ändå finnas syre så att det räckte. Ifall det är sant vet jag inte, men det är vad jag har hört iaf.
PS. De fick förlängd tid, man kan klicka i en månad till :)
Redigerat 2005-07-02, 19:25 av Korpklo |
|
#2 ·
Úcenite · den 1 juli 2005, 23:21
|
 |
Amazonas bidrar till en stor del av jordens syreproduktion, det stämmer. Ja vad kan vi göra? Försöka påverka politiken, gå med i naturskyddsorganisationer, åka dit själva och agera trädkramare? Tyvärr har jag för tillfället ingen bra lösning... |
|
#3 ·
gonzo · den 2 juli 2005, 09:44
|
 |
Nej, det stämmer inte. #1 hade rätt, allra mest syre kommer från plankton i havet. Amazonas bidrar obetydligt mycket.
Det finns många bra anledningar att rädda Amazonas, men syre är INTE en av dem. |
|
#4 ·
bubba · den 2 juli 2005, 11:21
|
 |
Regnskogen brukar kallas för "jordens lungor". |
|
#5 ·
chinok · den 2 juli 2005, 11:56
|
 |
Jag håller med #1 och #3 Havet står för den största produktion av "överskotts" syre. Amazonas producerar mycket syre men konsumerar det igen.
Har även för mig att Taigan producerar en massa "överskotts" syre
#4 jepp och det är vad jag kallar för löpsedelskunskap... |
|
#6 ·
vad ska jag heta · den 2 juli 2005, 14:20
|
 |
#5 ;) |
|
#7 ·
ville84 · den 2 juli 2005, 14:33
|
 |
Egentligen så skulle nästan nedhuggningen av Amazonas kunna bidra till en öknig av syrenivån. För när man hugger ner skogar så försvinner det markbundna vattnet och en hel massa närssalter ut i de öppna vattnen. Då ökas haven yta och näringsinnehåll så att fler cyanobakterier kan producera mer syre. Dessutom finns det då väldigt få djur i amazonas som använder upp syret.
För alla miljövänner kan man då lägga till att detta var en tanke jag fick och inte en önskan=) |
|
#8 ·
Ola · den 4 juli 2005, 14:01
|
 |
Jag ska berätta en liten historia för er:
Det var en gång en gammal eremit som bodde ensam på ett berg i en liten stuga. Hans enda kompanjon i stugan var en gammal snårig enbuske. En diger vinter då hungern stod vid porten försökte enbusken mörda eremiten med en espressovisp. Turligt nog lyckades eremiten efter några sporadiska lattés och en semi-capuccion strypa enbusken med sitt limited editon tygbokmärke från Stenens väktare. Eremiten firade med att ha en festlig bjudning, turligt nog kom igen för i nästa minut imploderade stugan av akut syrebrist.
|
|
#9 ·
Tauriel · den 4 juli 2005, 14:27
|
 |
Som sagt, syret är inte problemet... Skövling av regnskog (rent generellt nu) leder däremot till en massa andra problem. I de fattigare länderna är vitsen med skogsskövlingen oftast att komma åt den bördiga jorden för att kunna odla mat/betesmark, men problemet är att det är träden som binder jorden. Så när det regnar/blåser en massa så sköljs matjorden bort och det går ändå inte att odla någonting efter ett par år. Då blir man tvungna att hugga ner ännu ett skogsområde, osv. Eftersom det inte finns någonting som binder jorden kan det också leda till jord-/lerskred som kan ställa till med ganska mycket skada. I utkanten av ökenområdena är det här ett rejält problem, eftersom ökenspridningen sker väldigt mycket snabbare när det inte finns en massa jox ivägen... Att återställa ett område som "förvandlats" till öken är inte det lättaste.
Redigerat 2005-07-04, 14:28 av Tauriel |
|
#10 ·
Alakfinion · den 4 juli 2005, 18:42
|
 |
Amazonas är inte viktig för vår syreförsörjningen. Däremot så är det en ekologisk katastrof om den skulle försvinna, varför vi måste skapa en opinion mot det där och se till att ingen väljer att köpa varor från Amazonas. Underskatta inte konsumentmakten. |
|
Svara på inlägg
|
Man måste vara inloggad medlem för att skriva i forumet
|
|
| |