Meny
Startsidan
Forum

- Litteraturforum
- Filmforum
- Spelforum
- Konstforum
- PBF: Play By Forum
- Tolkienarkiv

- Allmänt forum
- Catahyaforum
- IRL-forum
- Årsmöte 2013

Sök i forum
Moderatorer
Forumregler

Litteratur
Film
Musik
Spel
Noveller & Dikter
Butik
Community
Användarnamn

Reklam
Community (2 medlemmar inloggade)
Användarnamn
Lösenord

· Bli medlem
· Information om
  cookies

· Glömt lösenordet?
Tisdag den 21 maj 2013

Reklam

Navigation
Catahya > Forum > Allmänt forum > Lekar

Lekar   Antal svar: 75
Vinter · den 16 oktober 2005, 18:56
Vad brukade ni leka när ni var små? Eller fortfarande... ;)

Jag gick nyligen förbi min lågstadieskola och när jag såg lekplatsen mindes jag en lek som kallades "Stopp i röret". För den behövde man en kana som var formad som ett rör. En person satte sig längst ner i röret, med ryggen mot ena sidan av väggen och fötterna mot den andra, så att det blev ett "stopp". Sedan åkte fler och fler personer ner i kanan tills hela röret var fullt av ungar. Sist kom "rörmokaren", som slängde sig ner i kanan så hårt hon eller han kunde, för att den som satt längst ner inte skulle kunna hålla emot längre och åka ut ur röret, varpå alla andra som satt ovanför skulle ramla efter. Om några lyckades hålla sig kvar så bildade de en ny propp och så började det hela om igen.

Synd att man är för stor för sånt där nu. Eller så är kanorna för små ;)

#1 · Beldarna · den 16 oktober 2005, 19:54
*Kommer på massor* =D

*Burken sparkad. Samma sak som kurragömma med dunk, men man skulle sparka iväg en ölburk istället.

*Hela havet stormar. Det hette något helt annat på skolgården än på gympan men jag minns inte vad. På skolgården sprang man runt på alla saker i sandlådan; klättersakerna, gungorna osv. Man kunde "hyra" taxi också, dvs man kunde åka på folk som inte var med och lekte just den leken men som var i sandlådan ändå. Rörde man sanden eller asfalten blev man automatiskt den jagande.

*Augustus. Man var i lag och kastade en boll över ett plank, samtidigt ropade man augustus. Lyckades laget på andra sidan fånga bollen innan den rörde marken skulle de kuta över till andra sidan och försöka fånga en lagmotståndare.

*Minns inte vad det hette, men man ritade upp en stor cirkel i sanden och i den lika många tårtbitar som det var deltagare. Dessa var länder. Sedan skulle man förklara krig mot något annat land och försöka ta över det. Man sa landet man skulle erövra och denna skulle springa så långt bort som möjligt innan något hände (minns inte vad). Därefter skulle den anfallande på tre steg eller tre raklånga utsräckningar försöka slå på den anfallnes ben och lyckades man fick man ta en bit av den andres land. Då ställde man sig rakbent i mitten av cirkeln och försökte rita en så stor bit man kunde i landet som man erövrat och den delen fick man.
#2 · kotte · den 16 oktober 2005, 20:15
Oj.. på dagis lekte vi simpla saker som tåg och luftens hjältar.. :D
lågstadiet var det king/nigger/whatever. :) och så lekte vi mycket i klätterställningen, men inga speciella lekar så.

På mellanstadiet var det jääättemycket Burken. Och krig.. hela klassen krigade hela tiden och intrigade som fan :D Vi lekte mycket i klätterställningarna då också, för det fanns jättebra sånna nere i parken där typ alla hängde :) Bluffkull och sånt lekte vi självklart. :)

Sen började man på 4H och så blev det sånna lekar, bl a Bopleken. Orkar inte förklara den nu, men kom på irl så kan jag förklara. Man råkar ut för väldigt mycket blåmärken, men å andra sidan får man slänga sig på golvet och klamra sig fast på nåns ben.. :D

Jag leker fortfarande väldigt mycket. Ibland får jag för mig att jag är supermario och måste gå balansgång överallt så jag inte ramlar ner osv.. :) Och så hoppar man vart man än ska och tror att det är monster i skogen. :)
#3 · Vinter · den 16 oktober 2005, 20:24
Jag och de andra ungarna som bodde i samma område lekte sjukt mycket burken några år. Folk började irritera sig på att vi gömde oss på deras gårdar ;) Folk blev även irriterade när vi spelade brännboll i lekparken och slog in bollarna på gårdarna runt omkring lekparken (radhusområde). Efter ett tag förbjöd våra föräldrar oss att spela där, efter att en boll hamnat på en tant som låg och solade... :P

Och när vi var rätt små så brukade vi leka "vulkanmonstret", vilket gick ut på att vi halvt grävde ner någon stackare i sandlådan och sedan när den grävt sig loss så jagade den alla andra ;)
#4 · Tarí · den 16 oktober 2005, 20:28
#0 Den leken lekte vi också. Mycket roligt :)

#2 Bollen på Burken ja. *minns*

Sedan hade vi en annan lek (läs: spel) som kallades Gränsbrännboll. Är det någon som spelat Spökboll här? Det var ungefär som det, med undantag för att det 1. var ljust när det spelades 2. spökena fick inte stå på sidorna av planen och kasta, utan måste stå på kortänden när de gjorde det, och 3. det fanns inga plintar som skydd eller så. Riktigt kul!

Och så hoppade vi från gungor och såg vem som kom längst.

I sexan blev det dock mer kortspel (speciellt Kotten) inomhus. Fast personligen satt jag i en trappa och läste större delen av rasterna i de två sista årskurserna på mellanstadiet.
#5 · Tarí · den 16 oktober 2005, 20:29
Och "Bollen under benet" förstås. Det gick till som så att man skulle kasta en boll mot ett plank och sedan lyckas lyfta benet så pass högt att bollen kom under när den kom ner igen.
#6 · ville84 · den 16 oktober 2005, 20:31
Eh. Ja. Jag brukade då leka "bygga kojor", sammla stenar och pinnar, klättra i träd, läsa böcker och annat sånnt. Eller jo. En sån där lek ni prtar om lekte jag. Herre på täppan. Det går ut på att man ska vara överst på nån kulle/klätterställning och kasta bort alla andra som försöker ta sig dit. Men den roligaste leken vi hade var dock när vi var i dödens triangel. Det var en triangulär gräsmatta utanför skolan som vi hade fått som frizon genom elevrådets lobbying. Där fick man slåss hur man ville om man gick in. Utanför var det totalförbud mot att slåss. Men där inne var det helt sjukt. Tyvärr så gick en fröken in där och blev nersparkad så vi fick inte slåss där längre. Men det höll i flera veckor. Skitkul.
#7 · Mithras · den 16 oktober 2005, 20:46
när jag gick på lågstadiet så byggde vi kojor. killarna hade en koja och tjejerna hade en, sen så brukade vi "kriga", det gick oftast ut på att killarna tog alla tjejer till fånga och tog över våran koja, sen började vi om igen , skitkul =)! sen är annars kurragömma min favoritlek, jag var nästan alltid bäst på att gömma mig.
#8 · rabarbar · den 16 oktober 2005, 20:48
Jag leker krig, bygger läger och leker Super Mario.

Saknar min förra skolas skolgård. Där fanns allt. Stockar och stenar och en bäck och ett dött träd och klätterställning och backe och pilträdstunnlar och pilträdskojor. Och en fet sandlåda.

(Edit: Fanken också)

Redigerat 2005-10-17, 19:47 av rabarbar
#9 · Frambogir · den 16 oktober 2005, 21:24
Röda och vita rosen lekte vi ofta
annars var det mest fotboll och andra lagsporter, vi brukade ha världens fotbollskrig mot de äldre eleverna under låg- och mellanstadiet :)
#10 · Julle · den 16 oktober 2005, 21:31
Vi lekte saker som allt som oftast hade sönder någon, eller i alla fall fick folk att blöda lite lätt ...
#11 · Jarsling · den 16 oktober 2005, 21:38
Vi samlades ca 4 - 8 ungar, skaffade oss ganska rejäla pinnar oh spenderade de kommande timmarna med att bulta på varandra. Vi hade riktigt kul och inte allt för många skador, undrar varför man slutade.
#12 · Beldarna · den 16 oktober 2005, 22:33
Kom på att vi lekte kyssleken också! Tjejerna mot killarna, det ena könet skulle jaga det andra och när de fångade en pojke/tjej skulle de kyssas. Helt sjukt egentligen, för den lektes bara när vi gick i lågstadiet ju. Vi var jätteunga O_o. Jag tror inte lärarna skulle ha tyckt om den leken om de vetat om att vi lekte den... ^^
#13 · Embergem · den 16 oktober 2005, 23:14
#11 Det håller jag fortfarande på med =)
#14 · Vinter · den 16 oktober 2005, 23:52
#12 - Varför inte? Vi lekte ryska posten vid ett plank på skolgården när jag gick på lågstadiet och vår lärare hade inget emot det. Hon tyckte väl att det var gulligt eller något ;)
#15 · Goblim · den 17 oktober 2005, 00:16
Jag minns inte :(
#16 · Vinter · den 17 oktober 2005, 00:41
Goblim, redan gammal och senil? ;)
#17 · Soulshadow · den 17 oktober 2005, 01:06
Jag kommer ihåg en lek som mitt barndomsgäng alltid brukade leka... Spejarjage hette den och gick ut på att man delade upp sig i två lag på cirka 8-10 personer i varje och sedan Stack lagen åt olika håll för att fem minuter försöka fånga in varandra.

Jag har för mig att först agerade det ena laget som jägare och när dem väl fått tag i en eller flera så blev det laget jägarna...

Svårt att förklara men det var underbart kul och spännande!
#18 · Blot-Sven · den 17 oktober 2005, 05:22
När jag var liten fanns det väldigt roliga döda träd, inovativa klätterställningar, råa långa rutshbanor och coola gungor och allt möjligt. Men inte längre, för nu är allt sånt förbjudet genom EU och de tas bort och samma löjliga skit sätts upp överallt.:(

Fast det roligaste jag visste som liten var nog att klätta i träd, bygga kojor, klättra upp på tak, klättra i berg, fånga salamandrar och grodor, klappa katter, leka riddare, dinosaurier... Det var roligare att vara barn.
#19 · kotte · den 17 oktober 2005, 05:50
Aaah, självklart! Glömde viktigaste leken.. SAKLETARE! :D Var väl iofs mer av ett barnyrke än en lek..
Annars pekar jag lite på Blot-Svens inlägg och påpekar att det ligger mycket viktig sanning där i. Roliga träd att klättra i finns typ inte längre.. det är FEL på dom om dom inte ser ut som dom raka stammar och en boll grönt ovanpå som man litade när man var 3. :/ Och alla bra klätterberg vadderas eller språngs bort "nån kan ju ramla och slå sig!" Hallå, newsflash, när mna ramlar och slår sig så utvecklar man andra sätt att lösa problemen. det är nyttigt. *nickar allvarligtt*
#20 · gemini · den 17 oktober 2005, 07:56
#18 kan bara hålla med, de små ska få klättra i träd, och finns det något roligare än att gå i raviner? Man behöver inte placera barn i en glasburk.
#21 · Vinter · den 17 oktober 2005, 09:06
#18 - Håller med. Jag bor i ett radhusområde där det finns åtminstone sex lekplatser inbakade mellan husen. När jag var liten så var alla lekplatserna olika varandra, varje hade liksom sin unika klätterställning, gunguppsättning, kana osv. Nu har alla samma jävla standardprylar. Det suger. Säkerhetsargumentet är ju dessutom klent. Barn gör sig illa, oavsett hur säker omgivningen är. De hoppar från gungorna, klättrar upp på taket på den "säkra" lektugan, åker med huvudet före i kanan... Inga säkerhetsregler kan ändra på sånt.

Såna där standardiserade lekplatser är inte gjorda för barnen, de är gjorda för de vuxna.

Redigerat 2005-10-17, 09:08 av Vinter
#22 · Blot-Sven · den 17 oktober 2005, 10:34
Fast man kan leka roligt som vuxen också. Du och jag Vinter, leken heter "Vinter dricker Fanta":)
#23 · Tauriel · den 17 oktober 2005, 11:59
Bollkull, men i en klätterställning. Alla var tvungna att röra på sig och klättra runt tills den som var han (och som gick på marken) sade "stopp". Då fick ingen röra sig, och han skulle försöka kulla någon genom att kasta bollen på någon i klätterställningen.

En variant på detta hette "Sand i smyg". Då fick deltagarna vara överallt i lekparken men inte nudda sand. Om man ville fick man göra det i alla fall, men om hanen såg en skulle han/hon ropa "sand i smyg" och då blev man självkullad.

Alla har väl lekt leken där alla kycklingar står i kanten på en gräsmatta, med en person som varg en bit bort. I andra änden av gräsmattan står hönsmamman (som alla ville vara men som egentligen inte fyller någon funktion) som skriker "Kom alla mina kycklingar!" "Vi törs inte!" svarar kycklingarna. "Varför då?" "För vargen kan ta oss!" "Kom ändå!". Sen springer alla kycklingarna över till hönsmamman och de som blir fångade av vargen får själva vara vargar nästa runda, så spelar man tills alla är fångade utom en.

"Under hökens vingar kom" var en variant på leken med vargen och kycklingarna. Personen i mitten står med ryggen mot de andra och ropar "Under hökens vingar kom!" varpå de andra skrek "vilken färg?". Personen i mitten säger en färg, och alla som har den färgen på sina kläder får lugnt gå till andra sidan. Alla andra måste springa och försöka att inte bli fångade av höken.

"Hajen" var en lek som lektes i en ganska hög rutschkana, så bred att flera personer kunde sitta i bredd. Alla utom en satt bredvid varandra högst upp, medan en person skulle försöka springa upp för kanan och ta tag i någons fötter och dra ner denne.

Alla olika varianter på kull är väl självklara ^^ TV-kull var nog favoriten... (Man kunde skydda sig från att bli kullad genom att sätta sig på huk och säga ett tv-program innan personen som var han hann röra vid en)

"Pipleken" är det mest meningslösa vi någonsin lekt! Om man hade tråkigt lekte man pipleken. Den som kom på någonting att göra sade "Pip". Sen frågade de andra "Vad?". Personen som kom på någonting berättade om sitt förslag, sedan fick de andra säga 0, 50 eller 100 beroende på om de gillade det eller inte. Om alla sa 100 så lekte man det istället.
#24 · Vilja · den 17 oktober 2005, 12:03
1#
Ja! Den där sista leken som du nämnde körde vi HELA tiden! Var såå kul, haha. Älskade att hålla på och försöka ta mer land från andra. Förstår inte att man slutar leka, (eller iaf inte lika mycket som när man var liten! haha) när det är så underbart roligt.
#25 · Blot-Sven · den 17 oktober 2005, 13:01
Jag tycker catahya ska arrangera pipleken på LinCon.
#26 · Ashgrakh · den 17 oktober 2005, 13:40
Jag minns rakbladsfighting (ja vi kallade det så!), som var en köttigare variant av kuddkrig =P Blev man träffad på t.ex. armen fick man inte använda den osv... Boffer mao! ;D
#27 · Goblim · den 17 oktober 2005, 16:53
När jag tänker efter lekte jag faktiskt bofferlajv när jag gick i mellanstadiet, det var svinkul. Fast jag har aldrig varit på något "riktigt" lajv efter det.
#28 · Vinter · den 17 oktober 2005, 17:12
Min brorsa och hans kompisar lekte bofferlajv ett tag... De gjorde vapen, sa "nu ska vi lajva" och så gick de ut i skogen och slog på varandra. Komiskt :)
#29 · Korpsten · den 17 oktober 2005, 17:19
#1 Den sista leken heter väl något så simpelt som land och rike? Eller något i den stilen, det brukade vi oxå leka. Och hela havet stormar brukade vi kalla för inte nudda mark, oxå otroligt simpelt.

Mycket King och mycket brännboll. Ett tag körde vi någon typ av tvåmansking, som vi kom på själva.

Vad lätt man hade att hitta på saker att fördriva tiden med då....
#30 · Tarí · den 17 oktober 2005, 17:24
#29 Gränsbrännboll eller vanlig brännboll?
#31 · Korpsten · den 17 oktober 2005, 17:28
#30 Vanlig...
#32 · Inya · den 17 oktober 2005, 17:31
#5 den hette kråka hos oss

Prickboll lekte vi en hel del på fritis, det är helt enkelt pjätt, fast man pjättade med boll i stället. Och blev man prickad (därav namnet) blev man nästa som tog.

Annars spelade vi plank, tian, kråka, staffan, chicko och fler sådana mer eller mindre underliga bollekar...
Samt hopprep och gummiband o.dyl.
#33 · Tarí · den 17 oktober 2005, 17:31
#31 Typiskt :)
#34 · Neume Ancalimë · den 17 oktober 2005, 19:04
# jupp,land och rike..fast vi hade en stor fyrkant som man delade i fyra minder,så det var bara fyra lag.och kickboll körde vi,tror det är liknande king eller nåt. jag kanske kommer ihåg bättre eftersom det inte är så många år sen man körde det sist.typ femman sexan ju ;P
#35 · Ashgrakh · den 17 oktober 2005, 19:15
#28 Ack, vem har inte gjort det? :)

Sen så "lajvade" vi på "riktigt" genom att införa "karaktärer" :D Hahaha... det var så att en snubbe fick sitta och dela ut förutbestämda roller, mer än så var det inte ^^ Sen slogs vi... och slogs lite till...
#36 · azadi · den 17 oktober 2005, 20:43
Vi brukade leka "nigel" (jag tror det hette så). Det var som "inte nudda mark fast " med en han också.
#37 · Alpheratz · den 17 oktober 2005, 21:05
Den sjukaste leken vi lekte i mellanstadiet var nog "nassar och rassar" som vi kallde det för. Man delade upp sig i nassar och rassar och sprang runt och försökte mer eller mindre slå ner/binda fast/oskadliggöra de i det andra "laget". Tror ingen egentligen hade någon koll på vad varken nazister eller rasister var, mer än att de var onda och bråkade en massa =P
Lärarna var dock inte så förtjusta i den där leken och förbjöd den. Då dök det istället upp en ganska liknande lek, fast man delade upp sig i AIK:are och DIF:are istället. =) Dock så hade den mer verklighetsanknytning då det faktiskt var rätt många anhängare av dessa lag i klassen så det blev rätt stor osämja ett tag, tills folk tröttnade.

Min klass hittade på en egen liten "sport" också som kördes väldigt länge och visst har spridit sig. När jag gick i nian höll mellanstadiebarnen fortfarande på med den =)

Krona var ju rätt kul också (kör det fortfarande ibland). Skadeglädje i sin sanna form. Vem kan väl stå emot att få slå någon annans knogar blodiga? =P

Serv kördes rätt mycket också.. Och pinnochio på lågstadiet. Och så en massa såna där klappramsor som man körde två och två =) Tror jag fortfarande kommer ihåg en sån, haha.

Min bror och jag körde plåsterfäktning ibland med. Man tog en tidning, rullad eihop den och satte gummisnoddar runt den och så fäktades man. Blev man träffad var man tvungen att hålla med någon kroppdel där man blev träffad och så körde man tills någon ramlade omkull. Var väldigt skoj fatkiskt, fast tidningarna blev lite böjda efter ett tag så man var tvungen att göra nya "svärd" rätt ofta..

Nu vill jag leka =/
#38 · Vinter · den 17 oktober 2005, 21:07
Är det någon som vet varför personen som jagar kallas "han"? Jag har alltid undrat vad det betyder ;) Är det en förkortning av "har den", eller något i den stilen?
#39 · Ashgrakh · den 17 oktober 2005, 23:36
#38 Det har givetvis sitt ursprung i detta förtryckande patrikaliska samhälle.

Redigerat 2005-10-17, 23:37 av Ashgrakh
#40 · ville84 · den 17 oktober 2005, 23:39
Precis. Som i han som kullar. Då söta små flickor ska sitta fint och inte ränna runt. Eller nått i den stilen.
#41 · kotte · den 17 oktober 2005, 23:59
Vinter: japp, förkortning på "har den" :) ett språkligt fonomen :D :D :D utvecklat av barn :D
#42 · Alpheratz · den 18 oktober 2005, 02:04
Är det något dialektalt det där med "han"? För vi har alltid sagt att man "ä't", som i "är det", när man jagar.
"etta inte va't", "vem ä´t?" osv.
#43 · Beldarna · den 18 oktober 2005, 12:29
#14 Möjligen för att vi inte fick leka Ryska Posten på skolgården? På fritids däremot lektes den flitigt, men inte kyssleken som bara lektes på skolan.

#29 Så hette den ja! Tack så mycket, har undrat länge vad det var den heter =).
#44 · Solsken · den 18 oktober 2005, 13:15
Vem är rädd för svarte man?!

Lekar är roliga om man gör det på marken men skojigast är det på hästryggen!!! :)
#45 · Vinter · den 18 oktober 2005, 16:43
#43 - Jaha. Taskigt att ni inte fick ;)
#46 · freak · den 18 oktober 2005, 18:47
På min skola i låg och mellanstadiet hade vi en sport som vi kallade Hästskon bara efter planen. Vi hade en slags rabatt som var formad som en hästsko på ca: 20 meter diameter som det fanns 5-6 bord i, uppställda i samma form utefter själva rabatten. En (eller ibland 2) skulle ha det bordet som mål, och försöka göra mål på dom andra. Man fick inte släppa bordet med händerna (man stod alltså med bordet åt ryggen och händerna på bordet bakom). Bollen var en vanlig tennisboll, och ibland när den hamnade i mitten av planen så kunde det bli ordentligt kivigt när man var tvungen att bilda kjedja för att komma åt bollen (var fortfarande tvungen att ha kontakt med bordet genom den andra personen man spelade med), och naturligtvis så kunde motståndarlag bryta kjedjan genom att få den innersta personen (som hade kontakt med bordet) att tappa greppet. Då åkte hela laget ut och fick sätta sig uppe på bordet.

Det var svinkul. Spelade det i 6 år i skolan...
#47 · troll · den 18 oktober 2005, 19:43
Kotte, du borde starta en IRL-träff där vi bara leker en massa lekar som tex Burken osv. Jag hade kommit utan tvekan. :P
#48 · Vinter · den 18 oktober 2005, 19:49
Vi kan leka burken på träffen 4-6 november ;)
#49 · Maglor · den 20 oktober 2005, 00:39
Vi spelade "Kottfotboll" Det var precis som vanlig fotboll fast med en kotte istället för boll och på en isplan och med tacklingar. Det var egentligen fullkomligt livsfarligt, men fortfarande askul ^^
#50 · kotte · den 20 oktober 2005, 04:08
Lek-irl ska jag fan ordna.
Blir nog en pulka-irl i vinter iaf. Ifall tillräckligt många vågar! :)
#51 · Embergem · den 20 oktober 2005, 06:57
#49 jasså ni har roligt medans ni sparkar på kotte. fy skäms =)
#52 · Naimondoch · den 7 november 2005, 21:52
Den enda lek jag leker är Associationsleken.
#53 · Mashiara · den 8 november 2005, 13:43
#37 Det där med att skjuta enkronor på folks händer sysslade vi med på högstadiet tills lärarna kom på varför större delen av alla elever hade blodiga och svullna knogar...De blev ganska upprörda.

På dagis brukade vi leka Turtles(jag var Donatello vill jag minnas), leta-efter-plastfrukt-som-är-gömd-skogen, pirater, kurragömma, indianer och liknande.
På låg- och mellanstadiet var det hopprep,alla former av kull, hoppa hage(fick inte vara med för jag var sämst:( , pinochio, Land och Rike ,datten (kurragömmalek),klappramsor och inte-nudda-mark.
#54 · Naimondoch · den 8 november 2005, 14:45
Krona är läskigt. Sadistlek.:(
#55 · Mashiara · den 8 november 2005, 15:28
håller med
#56 · Naimondoch · den 8 november 2005, 15:40
Going Around The House lekte vi mycetk på mellanstadiet, det avr precis som pjätt elelr kull, men man var i lag istället. OCh sen lekte vi Med rätt att döda, samma sak fast amn hadde en boll istället...:P Kommer ihåg att båda lekarna var väldigt kul.
#57 · Timmyy · den 8 november 2005, 18:44
Vi spelade mest fotboll och andra bolllekar. Men visst lekte vi annat också, och den lek jag kommer ihåg allra bäst är Pussleken. Den gick ut på att tjejerna skulle jaga killarna och pussa dem. Vi lekte den enda till trean. Sen fanns det en del varianter av den, men det kan jag knappt tänka på utan att skämmas för mycket ;)

Har hört att leken fanns på många andra skolor, fast det kanske mest var i närheten.

#58 · Marcus L · den 8 november 2005, 19:12
när jag var lite.. (jag är fortfarande ganska liten men ännu minder :P)
så var det inne med typ Pokémon och sånt så det var väl det :P
och KING
Även

*Minns inte vad det hette, men man ritade upp en stor cirkel i sanden och i den lika många tårtbitar som det var deltagare. Dessa var länder. Sedan skulle man förklara krig mot något annat land och försöka ta över det. Man sa landet man skulle erövra och denna skulle springa så långt bort som möjligt innan något hände (minns inte vad). Därefter skulle den anfallande på tre steg eller tre raklånga utsräckningar försöka slå på den anfallnes ben och lyckades man fick man ta en bit av den andres land. Då ställde man sig rakbent i mitten av cirkeln och försökte rita en så stor bit man kunde i landet som man erövrat och den delen fick man.

och massor mer :P
#59 · Tarí · den 8 november 2005, 20:28
Är det någon mer än jag som kommer ihåg Pogs?
#60 · Stormhatt · den 8 november 2005, 20:31
Är det någon som inte kommer ihåg pogs? ^^

Mina favoriter var jättesöta med hästar på. Hittade dom i källaren förra veckan :)
#61 · Tarí · den 8 november 2005, 20:33
#60 Mina favoriter var glittrande med Snobben på :)
#62 · Neume Ancalimë · den 8 november 2005, 20:39
på tal om det,nån mer än jag som samlade på klistermärken? ;P
#63 · Stormhatt · den 8 november 2005, 20:46
#61 Såna hade jag också :)
#64 · Marcus L · den 8 november 2005, 21:00
Såklart Pogs.. även Jojo:P, pokémon kort bla bla
#65 · Mashiara · den 8 november 2005, 21:09
#58 Pussleken fanns även på min skola. Jag minns att vår sjuksyster inte tyckte om att vi lekte den, "vi kunde ju bli förkylda" :)
#59 Min lillasyster hade pogs men inte jag. Trodde inte det fanns då.
#62 inte klistermärken, men bokmärken var väldigt populärt i min skola på lågstadiet.
Vi spelade kula rätt mycket på rasterna, både i låg- och mellanstadiet. Gjorde ni det?
#66 · Embergem · den 8 november 2005, 21:17
Vi mest bara slogs rent spontant, men ibland så gungade vi också.
#67 · Marcus L · den 8 november 2005, 21:26
jag kommer ju ihåg första och andra "skolkriget" :P
då var det två "klaner" som gick imot varann och det blev fett slagsmål..
Det var tider det ;)
#68 · Hagabur · den 8 november 2005, 22:26
#65 det är ju inte för inte som körtelfeber kallas kyssjukan =)
#69 · Naimondoch · den 8 november 2005, 22:29
#67 Hahaha, vi hade också skolkrig.:D Ettoran och tvåorna mot treorna typ. Alla elever fick vild damp och sprang runt i extas och slogs. Lärarna försökte förgäves stoppa det men det gick itne. Det är i vart fall så jag mins det, antagligen var det typ tre stycken som bråkade lite...:P
#70 · Aviendha · den 18 november 2005, 17:28
hmmm... lekte massor (gör fortfarande) när jag var liten.. kommer inte ihåg alla men det blev mkt fotboll, vägg, dunken, kurragömma, toffel-leken mm...

vägg gick ut på att man var ett gäng som hade en fotboll och så försökte man få dom andra utslagna genom att sparka bollen mot väggen och den som var efter en själv skulle försöka träffa väggen med bollen från där han stoppade bollen... missade han/hon väggen var den personen ute ur leken... man hade två/tre nuddar på sig att få bollen nudda väggen... stopp, pet och skott... när det bara var två personer kvar hade man bara två nudd på sig... stopp och skott...

toffel-leken gick ut på att man var två lag och så skulle man ta en toffel/sten som låg i en ring på motståndarnas sida utan att bli tagen... blev man det åkte man in i fängelset och en annan lagkamrat var tvungen att försöka rädda en där ifrån...
#71 · Merlin · den 19 november 2005, 21:33
Man säger ju ofta att barndomen ofta är en stor faktor att titta på när det gällar vad som gör en till narkoman. Idrottade och tävlade hela tiden och ÖVERALLT :P Nu är jag träningsnarkoman... var väl tur att man skadade sig...

Leka var det ja... leka... det gör man väl fortfarande? Klättrar i träd, skuttar runt och har kul.
#72 · Ridiculous · den 20 november 2005, 00:06
På lågstadiet lektes det krig och "på rymmen". Namn-kull var också en av favoriterna och självklart "burken".

På mellanstadiet blev det "King" (4 rutor och en boll?) och lite mer egen-påhittade lekar så som "Offerleken". Den gick endast att leka på vintern då det var is;
Alla sprang runt på isen tills någon halkade och då skulle någon skrika "Han/hon offrar sig" varpå alla andra kutade och slängde sig över personen som halkat. Om det tog för lång tid innan någon halkade förekom det endel fällningar.

Vid närmare eftertanke så lekte vi även den här leken i 9an på klassresan på Ven under en blodigt allvarlig fotbollsmatch mot en annan skolklass. Fast då fungerade det aldeles utmärkt utan is. Den stackars killen från andra klassen hamnade underst i en av våra högar då han snubblat över ett tältsnöre :D

#73 · Aviendha · den 22 november 2005, 17:29
hahaha... stackaren :P
#74 · Marcus L · den 22 november 2005, 21:28
Ja här kallar vi det prick..
Men det är nog som väggen..
Man har en fotboll ha skuter den mot en vägg och ska göra så att motståndaren inte kan få tillbaka den i väggen..
((glömde säga att man har två eller ett nudd på bollen:P))
#75 · Aviendha · den 23 november 2005, 17:53
men då e d samma som jag har spelat... fast ett annat namn som sagt... är inte säker på om man fick "pet"-chansen... men men...

Svara på inlägg

Man måste vara inloggad medlem för att skriva i forumet