Meny
Startsidan
Summer Camp
Forum

- Litteraturforum
- Filmforum
- Musikforum
- Spelforum
- Lajvforum
- Tolkienforum
- Konstforum
- PBF - Play By Forum

- Allmänt forum
- Catahyaforum
- IRL-forum
- Lekforum
- Årsmöte 2010
- Catahya 2.0

Sök i forum
Moderatorer
Forumregler

Litteratur
Film
Musik
Spel
Noveller & Dikter
Butik
Community

Användarnamn

Reklam

Community (5 medlemmar inloggade)
Användarnamn
Lösenord

· Bli medlem
· Information om
  cookies

· Glömt lösenordet?
Torsdag den 29 juli 2010

Reklam

Navigation
Catahya > Forum > Litteraturforum > Twilight-böckerna

Twilight-böckerna   Antal svar: 24
Vinter · den 9 september 2008, 10:54
Har ni läst Twilight-böckerna av Stephenie Meyer? Gillar ni dem?

Jag tycker att det är lite lustigt att de är föremål för sådan debatt just nu, bland annat i DN: exempelvis http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=823324 och http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=825539

För ett tag sedan var den en massa bokbloggare som var alldeles till sig i trasorna över att fjärde boken Breaking Dawn var på väg och då köpte jag den första (Twilight, heter Om jag kunde drömma på svenska) för att jag blev nyfiken på vad hysterin berodde på.

Och visst, jag förstår absolut att folk fastnar i dem. Det gjorde jag också, efter att ha varit väldigt skeptisk de första hundra sidorna. Meyer har många brister som författare (undrar hur många gånger Edward "chuckled darkly" egentligen), men hon kan i alla fall skriva så att jag dras in och sträckläser.

Twilight är en kärlekshistoria som handlar om människan Bella och vampyren Edward. Medan jag tycker att Bellas förälskelse/besatthet är bra framförd så störs jag av maktförhållandet mellan dem. Edward beskrivs som "perfekt" och Bella är typ totalt underlägsen honom på alla sätt och helt i hans våld. Det blir också en stor krock mellan att han ska vara perfekt och att jag uppfattar honom som extremt irriterande. Jag har minst sagt svårt att begripa mig på alla läsare som kärar ner sig i Edward och tycker att han är sååå romantisk. Han är ju jättestörig!

Citat av en av bloggarna på Bokhora.se: "Vad ÄR det med Stephenie Meyers böcker som förvandlar i vanliga fall fullkomligt resonabla, vuxna, stadgade kvinnor till dyrkande hysterikor?”

Ja, vad tror ni att det är? ;)

Redigerat 2008-09-09, 13:52 av Vinter

#1 · nymfetamin · den 9 september 2008, 11:33
Har inte läst böckerna, men det där med att Bella är så underlägsen och att böckerna ändå gillas kansk beror på lite hänförelse i smyg åt gamla könsrollsmönster.
Men annars tror jag hysterin beror lite på att människor helt enkelt behöver lite passion, stora känslor, att (åter)uppleva känslan av att längta starkt efter något etc. Man har behov av att vara annat än resonabel, vuxen och stadgad då och då, liksom vice versa. Berusande känslor.
#2 · Vinter · den 9 september 2008, 13:44
Mm, det tror jag också. Det med de starka känslorna, alltså. Även om jag inte begriper mig på föremålet för Bellas kärlek (örk...) så tyckte jag att det var rätt lätt att smittas av hennes känslor när jag läste.
#3 · Sandy · den 9 september 2008, 16:29

Edward beskrivs som "perfekt" och Bella är typ totalt underlägsen honom på alla sätt och helt i hans våld. Det blir också en stor krock mellan att han ska vara perfekt och att jag uppfattar honom som extremt irriterande. Jag har minst sagt svårt att begripa mig på alla läsare som kärar ner sig i Edward och tycker att han är sååå romantisk. Han är ju jättestörig!

!
Vilken förvrägning av bild man fick där, Maria.

Edward beskrivs mycket riktigt som perfekt, vilket jag tror får många ungdommar att fastna för honom. Eftersom den även är skriven i förstapersonsperspektiv och är det Bella som beskriver honom som perfekt, inte Stephanie, visserligen är det Stephanie som skrivit hela altet men låt mig komma till punkt.
Min tolkning av det där är att folk lätt förälskar sig i honom eftersom Bellas syn på honom är att han är helt perfekt. Skulle hon skrivit i tredjepersonsperspektiv så skulle det nog vara färre som förälskat sig i honom, dock inte få, då han säkerligen skulle beskrivas som praktiskt taget perfekt.

En annan person som är lättälskad är Jacob Black, ´allas älskade varulv´. Själv har jag lätt förälskat mig i Alice och Jasper, fast jag är ju en av dem som helst inte förälskar sig i huvudpersonen(/erna).

Jag tycker om böckerna. Dock, som står skrivet i inlägg #0, gick det aningen långsamt de första hundra sidorna. Däremot fastnade jag lätt sedan och sträckläste boken på någon(/ra) dag(ar).

Denna överkärlek för Edward kan jag, som #0, inte heller förstå. Jag förstår att man kan förälska sig i honom, men lite´ väl...?

mjau
    edward
    vad ska man säga,
    han är för bra för att vara sann lixsom
    hur kan man låta bli att älska honom ?
    är inte så bra på sånt här ,
    men

edward cullen föralltid !
    ´

<3

Ett citat från svenska twilightforumet; http://www.swetwilightfans.forum24.se/

Redigerat 2008-09-09, 16:32 av Sandy
#4 · Vinter · den 9 september 2008, 17:55
#3 - Hur då förvrängning? :)

Visst är det genom Bellas perspektiv som Edward är perfekt. Jag vet inte riktigt hur det säger emot min uppfattning? Hennes bild av honom är ju i stort sett den enda läsaren får. (Jag har bara läst Twilight.) Av uttalanden från Stephenie Meyer att döma verkar hon själv också vara kär i/tänd på honom, haha. ;)

Jag tror också att beskrivningen av Edward som perfekt gör det öppet för läsarna att läsa in vad de själva vill ha i honom och att Bellas väldigt besatta längtan lätt smittar av sig på läsaren. Men för mig kan det inte täcka över att Edward har ett sätt mot Bella som jag finner extremt irriterande, oattraktivt och allmänt dumt. Och jag tycker att det faktum att han är vampyr används lite som en ursäkt för att han ska få vara sådan.

Jag menar, mänskliga män som är så bossiga, kontrollerande, svartsjuka och överbeskyddande mot sina flickvänner ses ju typ som potentiella kvinnomisshandlare. Men med Edward är det tydligen romantiskt. Edward, den perfekta psykopaten... (Okej, jag överdriver lite. Jag tycker att det är så kul att diskutera det här. Men bara lite.)

Jag tror att det som stör mig mest är att Bella knappt har något att sätta emot. När hon säger emot honom så behöver han typ bara titta på henne så tappar hon bort sin egen vilja. Mysigt...
#5 · Sandy · den 9 september 2008, 17:58
#4, förvrängning av den perfekta bilden av Edward ;) Som skrivet; de flesta tycker att han är helt perfekt/underbar/förälskadihonom och så kommer du och tycker tvärt om ^^ Jättehärligt faktiskt ;)
#6 · Vinter · den 9 september 2008, 18:31
#5 - Aha, då hänger jag med. :)
#7 · nymfetamin · den 9 september 2008, 18:39
"Jag menar, mänskliga män som är så bossiga, kontrollerande, svartsjuka och överbeskyddande mot sina flickvänner ses ju typ som potentiella kvinnomisshandlare. Men med Edward är det tydligen romantiskt. Edward, den perfekta psykopaten"

Hmmm - det här förvånar mig inte direkt. Jag tycker att vampyrskildringar ibland har lite tendens till våldtäktfantasi. Den här kopplingen mellan att suga blod/döda och förföra/locka/hypnotisera. Författarinnan är ju mormon också, och de har väl sina ideal vad gäller kvinnor/män. Inte för att generalisera, men jag tror nog det spelar in.
#8 · Lucien · den 9 september 2008, 22:37
Jag har inte läst de här böckerna och jag kanske går ifrån ämnet nu men jag tycker att Lena Kjersén-Edmans inlägg var lite konfunderande. Varför tycker hon att det är konstigt att andra gillar en bok som inte hon gillar, det är väl ändå en fråga om tycke och smak? Visst, självklart kan man ju ifrågasätta andra människors litteratursmak, men jag förstår inte riktigt poängen med det.
Sedan tyckte jag att det var konstigt när hon räknade upp vampyr-romaner som hon gillade och bland dem nämnde en bok som inte på något sätt handlar om vampyrer: Nathalie Babbitts "Tuck Everlasting" (handlar om en familj som blir odödliga efter att ha druckit ur en magisk källa). En bra bok förvisso, men vampyroman? Nej...
#9 · Smeg · den 10 september 2008, 07:20
Jag gillade Twilight, förutom det highschoolamerikanskapromsuperslutet, men har inte läst de andra, mest pga av slutet faktiskt. Jag gillade den för att den just blev en stunds bortdrömmande-superstarka-känslor-upplevelse. jag minns hur det var att känna så där, kanske just i tonåren när jag blev så kär att jag blev fysiskt sjuk. Det var ett tag sedan.

Jag förstår kritiken mot boken, men jag sätter den i händerna på alla tonåringar som jag träffar, mycket pga av det som en av debattörerna skriver (vet ej om det fanns med i nätupplagan). En stark läsupplevelse lockar till att läsa mera. Jag har tretton-åringar som har klämt boken på en helg - på engelska. Det är samma med Potter-böckerna. Om det lockar till läsning så är det bara bra, och ju fler som läser boken, desto fler kan man diskutera "problemen" med den. Finns den perfekta mannen? Är Bellas uppfattning av Edward rätt? Varför är det si eller så?
#10 · nymfetamin · den 10 september 2008, 08:24
#9: Ja, herregud, det är inte så att ungarna läser för mycket. Allt som gör att läslusten väcks/bibehålls är bra.
#11 · Ultramarin · den 10 september 2008, 21:30
#10 Håller absolut med. :)

Vad gäller Twilight-böckerna så köpte jag den första strax innan den blev populär. När den strax därefter visade sig bli en storsäljare hade jag ännu inte läst den och tappade lite lusten.
Oftast när jag läser populär vampyrlitteratur så slutar det med att jag blir oerhört besviken. Så när Twilight plötsligt hamnade i mainstreamrännan kände jag mig mindre sugen på att läsa den och än har det inte blivit av.

Dock är den jäkligt snygg där den står i hyllan. ;)
#12 · Siraldín · den 12 september 2008, 18:19
Jag har själv bara läst Twilight och är väl måttligt intresserad av att läsa fortsättningen, men jag har vänner som är helt hysteriska över serien. Att de tycker att den är bra kan jag förstå, det är en bok man sträckläser, men ingenting jag skulle vilja läsa om. Twilight är en bra bok när man vill ha lite extrem romantik och starka känslor, det är allt. Enligt mig iallafall...

Håller helt med om det här med Edward! Vad är det med honom som är så bra egentligen? Jag tycker mycket bättre om Jacob...
#13 · Vinter · den 13 september 2008, 11:48
Appropå perfekte Edward så tycker jag att det har varit komiskt att se reaktionerna på filmen som kommer. Killen som spelar Edward ser såklart inte ut som alla förälskade läsare har föreställt sig honom. Haha! Kul att spela en person som fansen förväntar sig ska vara övermänskligt vacker och få höra att man inte lever upp till det. xD

Redigerat 2008-09-13, 11:52 av Vinter
#14 · Ultramarin · den 14 september 2008, 15:49
Trailern är ofantligt fånig, tycker jag. Den är så löjligt fånig att den blir pinsam. Dilogen låter som något från en Uwe Boll-rulle för fjortisar. Mina tankar springer osökt iväg till BloodRayne och jag ryser av obehag... XP

Och angående killen som spelar Edward så får jag nog hålla med om att han inte lever upp till mina förväntningar vad gäller vampyriskt utseende. Jag satt mest och tänkte att det var komiskt att Cedric Diggory återuppstått som vampyr. :P
#15 · Vinter · den 15 september 2008, 09:32
Hehe, vad har du för förväntningar på vampyriskt utseende? :)
#16 · Ultramarin · den 16 september 2008, 01:38
Hmm... Bra fråga egentligen. Jag brukar kunna köpa att vem som helst är vampyr i vanliga fall. Allt från Gerard Butler i Dracula 2000 till Tom Cruise i En vampyrs bekännelse för att bara ta några exempel. Utav de två tycker jag nog att Cruise är den mest vampyrlike av dem. En fråga om utstrålning kanske. :)

När det kommer till Twilight och stackars mobbade Robert Pattinson så klickar det bara inte för mig. Han ser mer ut som Hulkens lillebrorsa när han försöker koppla på "vampyrlooken" än något annat.
Okej, nu var jag taskigt, men håll med om att det finns någon slags likhet där: http://img56.imageshack.us/my.php?image=lolhx3.jpg
Samma "evil glare"... Hehe.

Å andra sidan kanske fotografen hade en dålig dag när han sorterade PR-biler och filmen i sig ser bättre ut. Återstår att se. ;)

(Vidhåller emellertid att trailern inte ger mig stora förhoppningar.) :P
#17 · Vinter · den 17 september 2008, 00:12
Haha! :)

Jag blev i alla fall nyfiken på hur han kommer spela efter att jag läste följande:

"When you read the book," says Pattinson, ... "it's like, 'Edward Cullen was so beautiful I creamed myself.' I mean, every line is like that. He's the most ridiculous person who's so amazing at everything. I think a lot of actors tried to play that aspect. I just couldn't do that. And the more I read the script, the more I hated this guy, so that's how I played him, as a manic-depressive who hates himself. Plus, he's a 108 year-old virgin so he's obviously got some issues there."
Skådisen hatar också Edward. Yes! ;)
#18 · Ultramarin · den 17 september 2008, 00:45

Plus, he's a 108 year-old virgin so he's obviously got some issues there."

Duh! Hahahahahahahaha! XD
#19 · Sandy · den 11 oktober 2008, 16:54
Maria, det är underbart!!! Hata sig själv, vilkenr eaktion det blev...

Elinor har läst ut tredje boken Ljudet av ditt hjärta (på engelska Eclipse) och Elinor blev mycket besviken >.< Men det är bara på händelserna i boken. Jo, jag blev otroligt mycket mer irriterad på Edward än jag brukar bli.
#20 · Taura-Tierno · den 11 oktober 2008, 17:19
Jag tycker väl att "vampyriskt utseende" beror på hur det just den sortens vampyr ska se ut. Jag menar. Vampyrer kan ju se fullkomligt normala ut, rovdjursliknande ut, eller alltid vara kritvita och beskrivas som vackra, beroende på vem som har skapat dem? Jag tycker inte att det finns någon allmän vampyr-look.
#21 · Glo · den 21 oktober 2008, 09:31
http://img516.imageshack.us/my.php?image=1224570686375xr0.jpg

Jag har ju inte läst boken, men... hur talande är den serien? ;)
#22 · Vinter · den 21 oktober 2008, 10:54
Hahaha. xD

*dör lite*

Tyvärr tror jag att det är väldigt talande. Låter som vad jag har hört om sista boken.
#23 · Vinter · den 21 oktober 2008, 11:03
Men på tal om Twilight och sex. En sak jag gillade med första boken var att Bella får vara väldigt kåt på Edward. Annars brukar ju den vanligare skildringen vara att killen vill ha sex och inte tjejen. Min reaktion var lite omg, någon har vågat skriva om en tonårstjej som har en sexualitet utan att vara stereotypen "uppmärksamhetssökande slampa med problem". :P

Men å andra sidan så känns det också som en ful omskrivning för moralgrejer. Istället för "du ska inte ha sex för att det är fel/synd" har vi "du ska inte ha sex att för din vampyrpojkvän kan råka krossa din skalle". Yay...

Redigerat 2008-10-21, 11:04 av Vinter
#24 · Ultramarin · den 21 oktober 2008, 13:14
#21 Hahahaha!!! Jag skrattar fortfarande! *dör mycket* XDDDDD

#23 "Du ska inte ha sex att för din vampyrpojkvän kan råka krossa din skalle"... Sounds like fun. Var hittar jag en vampyrpojkvän? =P

Svara på inlägg

Man måste vara inloggad medlem för att skriva i forumet