Meny
Startsidan
Summer Camp
Forum

- Litteraturforum
- Filmforum
- Musikforum
- Spelforum
- Lajvforum
- Tolkienforum
- Konstforum
- PBF - Play By Forum

- Allmänt forum
- Catahyaforum
- IRL-forum
- Lekforum
- Årsmöte 2010
- Catahya 2.0

Sök i forum
Moderatorer
Forumregler

Litteratur
Film
Musik
Spel
Noveller & Dikter
Butik
Community

Användarnamn

Reklam

Community (5 medlemmar inloggade)
Användarnamn
Lösenord

· Bli medlem
· Information om
  cookies

· Glömt lösenordet?
Torsdag den 29 juli 2010

Reklam

Navigation
Catahya > Forum > Litteraturforum > Bokcirkel: Steph Swainston

Bokcirkel: Steph Swainston   Antal svar: 20
Vinter · den 31 januari 2009, 21:03
Jag har länge tänkt läsa Steph Swainstons The Year of our War (Krigets år på svenska) och det skulle vara kul om flera läste den samtidigt så kan vi diskutera den här i forumet sedan. Någon gång i mars, exempelvis.

Beskrivning av boken på Wikipedia:

The novel is set in the Fourlands, a country in danger of being overrun by large hostile Insects, and follows the exploits of Jant, also called "the Messenger" or "Comet". As a half-breed of two humanoid species Jant is the only person who can fly, which makes him an indispensable part of the Emperor´s Circle of about 50 immortals, an elite group of (mostly) warriors who do not age (but, despite the name, are capable of being killed).

Swainston spins an intricate story which covers, among other things, the intrigues among mortals and immortals from the various humanoid races of the Fourlands, a full-scale assault by the Insects (previously held at bay behind an Insect wall), and Jant´s exploits in the "Shift", an alternate world which he enters as a side effect of his addiction to a lethal drug.

Vilka är på? :)

22 mars är datumet att skriva upp. Då börjar diskussionen.

Redigerat 2009-02-08, 17:21 av Vinter

#1 · Zima · den 31 januari 2009, 22:03
Verkar som en rolig grej. Jag helt klart med.
#2 · Glo · den 31 januari 2009, 22:54
Jag läste den för någon månad sedan, så jag kommer väl säga något i diskussionen sedan, om inte annat för att det kan behövas en extra röst, med tanke på hur många som bemödade sig med den senaste bokcirkeln. ;)

Förutsatt att jag inte har läst ut uppföljare och riskerar att blanda ihop dem.
#3 · Lord_Raz · den 31 januari 2009, 23:54
Jag har också läst den:) så kanske följer i Glos fotspår:P
#4 · Julle · den 1 februari 2009, 13:59
Jag är gärna med. Har läst för länge sedan, men kan bläddra igenom för att friska upp minnet.
#5 · Vinterdotter · den 1 februari 2009, 22:55
Jag läste den för ett (bra) tag sedan och skulle väl också kunna tänka mig friska upp minnet lite. Påminn mig!
#6 · Vinter · den 3 februari 2009, 23:27
Bra, bra. :)
#7 · Vinter · den 8 februari 2009, 17:22
Nu bestämmer jag att diskussionen börjar 22 mars. Det är ett rätt bra tag tills dess, för jag har inte ens skaffat boken ännu. ;)
#8 · Julle · den 9 februari 2009, 03:23
(Inte att förglömma: Swainston är hedersgäst på sf-kongressen Åcon 3 i Mariehamn i vår!

http://acon3.wordpress.com/)
#9 · Glo · den 9 februari 2009, 10:29
Sen finns ju också en recension här:

http://www.catahya.net/litteratur/recensioner.asp?id=425

, för de som inte riktigt har bestämt sig (rätt) än.
#10 · Julle · den 24 februari 2009, 11:56
Jag tänkte att jag kunde kombinera en påminnelse (hej, gott folk! Läs The Year of Our War! Bra bok!) med påpekandet att man nu kan boka hotellrum till kongressen där Swainston är hedersgäst senare i vår:
http://acon3.wordpress.com/hotel-info/
#11 · Glo · den 14 mars 2009, 17:30
Återigen, påminnelse. För de som inte har börjat läsa så börjar det bli dags nu.
#12 · Vinter · den 16 mars 2009, 11:27
Jag läser! ;)
#13 · Vinterdotter · den 16 mars 2009, 18:08
Visst fasiken. Men det är ju flera dagar kvar. Jag hinner läsa ut den jag håller på med först. Öh. Eller nåt. För visst är The Year of Our War en tunn liten bok som man plöjer på en kafferast? ;)
#14 · Lord_Raz · den 16 mars 2009, 18:34
Visst, det är en tunn liten bok på bara 460 sidor, det tar ingen tid det:P
#15 · vodalus · den 16 mars 2009, 23:18
Jag fick boken idag, men jag får se om jag sätter igång och läsa den med en gång. Jag ska läsa _The Physiognomy_ nu också, och jag har inte bestämt mig om jag prioriterar den eller inte än.
#16 · Vinter · den 17 mars 2009, 11:14
Äsch, det är ju hela två veckor tills Physiognomy ska vara läst! ;)
#17 · Tinia · den 27 mars 2009, 13:18
Jag gillade den här boken när jag väl kom mig för att läsa den. Den låg något år i bokhyllan men jag hade helt plötsligt ingen deadline att passa - ni vet, tidskriften Minotauren vilar sig sedan allt för länge och jag skulle skrivit om den där.
Men det verkar inte som om Natur&Kultur kommer att översätta fortsättningen och det tycker jag är så synd. Visst, jag kan läsa på engelska men iaf.
#18 · Julle · den 27 mars 2009, 13:36

22 mars är datumet att skriva upp. Då börjar diskussionen.
:D

#19 · Vinter · den 27 mars 2009, 20:14
La la la!
#20 · Julle · den 15 april 2009, 09:56
Eftersom jag har tjatat om Åcon 3 här tidigare: nu är det dags att boka hotellrum och (om man åker via Stockholm) resa. :)
http://vetsaga.se/a/?p=373

Svara på inlägg

Man måste vara inloggad medlem för att skriva i forumet