Meny
Startsidan
Summer Camp
Forum

- Litteraturforum
- Filmforum
- Musikforum
- Spelforum
- Lajvforum
- Tolkienforum
- Konstforum
- PBF - Play By Forum

- Allmänt forum
- Catahyaforum
- IRL-forum
- Lekforum
- Årsmöte 2010
- Catahya 2.0

Sök i forum
Moderatorer
Forumregler

Litteratur
Film
Musik
Spel
Noveller & Dikter
Butik
Community

Användarnamn

Reklam

Community (4 medlemmar inloggade)
Användarnamn
Lösenord

· Bli medlem
· Information om
  cookies

· Glömt lösenordet?
Torsdag den 29 juli 2010

Reklam

Navigation
Catahya > Forum > Catahyaforum > Vi är en fantastikförening - vad händer nu?

Vi är en fantastikförening - vad händer nu?   Antal svar: 33
Vinter · den 5 april 2009, 13:10
På årsmötet ändrades Catahyas syfte från "fantasy och spel" till "fantastik och fantastikspel". Fantastik är alltså ett samlingsnamn för fantasy, science fiction och övernaturlig skräck.

Så nu är frågan: vad ska hända nu? :) Vad tycker ni att det ska ha för effekt på vår verksamhet och vad innebär det för hur vi marknadsför/presenterar oss?

Redigerat 2009-04-05, 13:12 av Vinter

#1 · frambogir · den 5 april 2009, 14:12
Vi måste bli fantastiska!
#2 · Vinter · den 5 april 2009, 14:42
*skriver upp på lista* ;)
#3 · Tintaglia · den 5 april 2009, 20:06
Ett Science Fiction-forum/avdelning vore najs.
Fantastik skräck tycker jag att man brukar diskutera under fantasy, känns inte så aktuellt att bena upp.
#4 · Julle · den 6 april 2009, 00:40
Skall catahya.net innefatta även science fiction diskuteras sf-litteratur rimligtvis i litteraturforumet, sf-film rimligtvis i filmforumet, sf-musik rimligtvis i musikforumet, sf-konst rimligtvis i konstforumet, sf-lajv i lajvforumet, sf-Tolkien i Tolkienforumet och så vidare.

Jag tycker att vi behöver diskutera att hela Catahya är anpassat för att vara en fantasysida. Vi har ett fantasyutseende och fantasynamn på saker och ting. Skall sf-intresserade personer känner att de är här på lika villkor eller är det ett köttben man viftar med vid sidan av fantasyn?
#5 · Julle · den 6 april 2009, 02:25
Jag är fantastisk, så om det räcker med det så tycker jag att vi kan nöja oss med att göra Julleskinnet till standardskin.
#6 · Elrawien · den 6 april 2009, 10:11
Jag har Julleskinet som standardskin, det är också fantastiskt.
#7 · Smeg · den 6 april 2009, 12:19
Det första är kanske att ändra en del forumbeskrivningar. I filmforumet t ex står det "diskutera fantasyfilm..." Kanske kan litteraturforumet få en annan inriktning än bara "diskutera era favoritförfattare och böcker"
#8 · Smeg · den 6 april 2009, 12:57
Och så borde infotexten på startsidan ändras. Nu står det "denna sida är till för alla som gillar fantasy" (eller nåt liknande)
#9 · Quercus · den 6 april 2009, 19:49
#4 Jag är mer sf än fantasy men känner mig mer hemma här än på nån sf-sida. Tror det handlar om en skön brist på seriositet. Jag tror att de människor du tänker på (utan att ha nån aning om vem det är) ändå är för seriösa för catahya.
#10 · Julle · den 6 april 2009, 21:44
#9: Ja, alltså, jag kan förstås känna mig hemma på en sida som handlar om flugfiske (som jag aldrig sysslat med) om det skulle vara så. Men för att man skall känna sig hemma skall man först komma hit och börja besöka sidan regelbundet, och då vill många nog att deras intresse inte skall kännas som någonting som bara kastats in för sakens skull.
#11 · Brandoch Daha · den 7 april 2009, 15:49
Vore jag inte intresserad av fantasy skulle jag i nuläget aldrig hålla till här, utan hålla mig till http://www.fandom.se/forum . Så jag håller med om att mer krävs om man ska få hit folk som inte är intresserade av fantasy utan bara av sf.
#12 · Glo · den 8 april 2009, 11:42
Ett bra ställe att börja på är nog nya medlemmar. De flesta som är här nu har kommit hit för att de är intresserade av fantasy i någon form. Alla är ju knappast intresserade av fantastik (och är de t.ex. sf-intresserade så vänder de sig uppenbarligen någon annanstans). Men hur ska vi locka hit fantastik-intresserade när vi har problem med att få hit fantasyfolk?
#13 · Tauriel · den 8 april 2009, 20:15
Jag tycker att vi ska trycka upp skitmånga snygga bokmärken och lägga i varenda fantastikbok som finns på biblioteken i landet! :)
#14 · Tintaglia · den 8 april 2009, 20:30
#12 Kanske genom att erbjuda mer än bara fantasy. ;-)
#15 · Julle · den 8 april 2009, 23:13
#12: Nya medlemmar vill vi alltid ha. Vi kan inte tvinga hit folk (däremot kan man, förstås, anstränga sig mer eller mindre). Däremot kan vi göra någonting åt vad som finns här och hur vi presenterar saker och ting.
#16 · frambogir · den 9 april 2009, 21:51
Problemet är att sf-folk har fått för sig att de är så jäkla smarta bara för att deras litteratur och filmer innehåller massa urfånig högteknologiska uppfinningar. Håll packet borta!
#17 · Syra · den 9 april 2009, 22:07
jag hoppas att styrelsen inte glömmer bort rekrytering och reklam nu, när ca2 står för dörren. :)
#19 · Julle · den 10 april 2009, 20:22
#16: Hihi.

Science fiction is arguably, and in several respects, the most challenging form of literature yet devised. [...] Nevertheless, to being with something relatively straightforward, it can be shown that reading (or even viewing) any form of science fiction does involve one extra intellectual step over and above those necessary for reading other forms of fiction.

However, a point that has begun to appear from what has been said so far is that science fiction is not only the most intellectually challenging of genres, it may also well be the most emotionally challening.

"Hard Reading", Tom Shippey, A Companion to Science Fiction (red. David Seed).

Att vara sf-läsare hindrar mig inte från att ha svårt att ta stora delar av den texten på allvar.
#20 · Glo · den 10 april 2009, 21:34
Tja, det är ju inte bara science fiction som lider av dylikt skitsnack. I Ann Swinfens In Defence of Fantasy läser jag följande:

Tolkien defines the term 'fantasy' as embodying both 'the Sub-creative Art in itself and a quality of strangeness and wonder in the Expression.... Fantasy (in this sense) is... not a lower but a higher form of Art, indeed, the most nearly pure form, and so (when achieved) the most potent' (Tree and Leaf, p. 44)

Jag har läst flera liknande saker i boken, men jag orkar inte leta upp dem.
#21 · Julle · den 10 april 2009, 22:58
Du kan förstås hitta det om ungefär vilken konstform som hest – utövare, publik, kritiker eller andra som vill lyfta den över andra konstnärliga uttryck. Men jag tyckte ändå att det var lite kul, särskilt med tanke på att jag satt med boken på skrivbordet framför mig.
#22 · Glo · den 12 april 2009, 23:58
#21 Skrivbordet, boken framför mig, för min del också.

Men till saken: jag håller dålig koll. Hur mycket "fantasy" skriker Ca2?
#23 · Julle · den 13 april 2009, 05:46
http://ca2.c0la.se/images/skins/madr_taurrohir.jpg

Rätt mycket. Utseende, ordval et cetera – det första som möter nya besökare – signalerar fantasy.
#24 · Tauriel · den 14 april 2009, 01:54
Det är ju jättelätt att göra ett sci-fi-skin som roterar med fantasyskinnet på startsidan för folk som inte är inloggade :)
#25 · Glo · den 21 april 2009, 15:55
Det som i praktiken kommer hända är att någon enstaka SFbok kommer recenseras. Filmrecensionerna kommer som tidigare att ha ett relativt gott utbud av SFtitlar, och nu kommer de stämma överens med stadgarna.

Skräck kommer att ta upp lika stor plats som det alltid har gjort. Hur mycket det egentligen är har jag ingen aning om.

Jag förutspår en inte särskilt stor skiftning i forumens (o)aktivitet.

Om inte (1) smart och bred marknadsföring lyckas, (2) Catahyas "image" ändras (in- och utifrån), och (3) skribenter intresserade av SF lyckas ta sig in i maskineriet.

#24 Jag gillar!
#26 · Quercus · den 20 juni 2009, 23:37
Första meningen på sidan lyder "Catahya är sidan för alla som gillar fantasy." Den texten borde kanske ändras.
#27 · Charon · den 23 juni 2009, 13:56
Julle har rätt i #4: det finns ingen anledning att skapa speciella sf-avdelningar. Ska det bli någon poäng med att övergå från fantasy- till fantastikföreningen bör man rimligen sträva efter att integrera all fantastik i alla forum, snarare än att dela upp det. I det senare fallet kunde man lika gärna ha startat en parallellförening/-avdelning (eller surfat över till fandom.se).

Det som behövs är till att börja med, som flera andra påpekat, att få en design på sidan som inte skriker "fantasy", om man nu vill locka till sig de sf-entusiaster som inte också är varma fans av fantasy, samt, viktigare, att ändra alla beskrivningar som innehåller referenser till enbart fantasy.

Sedan är det naturligtvis helt nödvändigt att catahya.net får ett innehåll som speglar den nya, bredare inriktningen. Se till att få ut texter om annan fantastik än fantasy bland nyheter, artiklar, essäer, recensioner etc. (d.v.s. de avdelningar som det finns någon form av redaktionellt inflytande över -- till skillnad från forumen, där det är upp till oss medlemmar att faktiskt diskutera annat än fantasy). Till syvende og sidst är sidan dess innehåll.
#28 · Dhiffucium · den 25 juni 2009, 01:03
Först och främst måste vi väcka avdelningarna till liv. Allt är pinsamt inaktuellt just nu: Månadens visdomsord, Filmer på bio, Aktuella skivsläpp, Nya spelutgåvor.

Om det är fantasy eller inte är mindre relevant just nu. Huvudsaken är, tycker jag, att vi får upp någonting.
Men det förutsätter ju att det finns någon som kan ta tag i det och se till att avdelningarna uppdateras regelbundet. Jag hoppas att det finns någon sorts plan för hur det ska fungera.
#29 · Brandoch Daha · den 25 juni 2009, 16:35
Planen är att medlemmarna skriver material. Meddela den som är ansvarig för respektive avdelning och tala om vad du hade tänkt att bidra med.
#30 · Charon · den 26 juni 2009, 13:19
Brandoch Daha, här kommer du in på något viktigt: utöver forumen är det när man surfar runt på Catahya inte det minsta uppenbart att "[p]lanen är att medlemmarna skriver material". Tvärtom är det omedelbara intrycket att det finns en liten utvald grupp personer som har som uppdrag att skriva artiklar, recensioner, nyheter, etc. Ingen antydan till inbjudan till alla medlemmar att räcka upp en hand för att få vara med.

Ett exempel: under litteraturavdelningen finns ingen information om hur man bidrar. För att se att man överhuvudtaget är välkommen att bidra med något måste man istället leta sig in till Startsidan -> Om Catahya -> Ingolmo -- allt annat än intuitivt (särskilt med helt ogenomskinliga rubriker som "Ingolmo"). Först där kan man läsa i den kortfattade informationen att "Vi söker ständigt fler personer som kan hålla vår sida uppdaterad med intressanta artiklar och recensioner. Är du intresserad av att ansluta dig till skaran, kontakta Glo via e-post eller via meddelande på sidan. Du ska ha vana att skriva, så bifoga gärna en recension eller artikel som du har skrivit." Inte precis någon översvallande entusiasm för den enskilda medlemmens enskilda bidrag. (Jo, jag förstår också poängen med att ha en hyggligt fast uppsättning recensenter istället för att alla skriver recensioner fram och tillbaka hej vilt, men jag tror ändå man behöver fundera lite på hur man ska balansera detta mot att få tillräckligt många att bidra tillräckligt till sidan, enligt principen "många bäckar små".)

Varje avdelning skulle behöva ha en lätt åtkomlig och tydlig länk som säger "Skriv du också!"
#31 · Vinter · den 26 juni 2009, 15:34
#26 - Jo, det borde den. Frågan är till vad. Att skriva t.ex. "Catahya är sidan för alla som gillar fantasy, science fiction och skräck" skulle i nuläget säkert kännas missvisande för många efter vårt fantasymaterial är i fett överläge.

#28 - En av de främsta anledningarna till att ingen orkat bry sig om avdelningarna på länge (dvs. att få dit nytt folk när de gamla ansvariga har slutet uppdatera) är antagligen att de ändå ska göras om och organiseras på ett annat sätt. Men som vanligt har det inte varit någon bra strategi, eftersom det nya upplägget fortfarande ligger i framtiden...

#30 - Vi går då och då ut med att det behövs mer folk till ditt och datt, men det stämmer att den statiska informationen är för svår att hitta. Jag sitter just och lägger in en liten kontaktruta på nyhet-, artikel- och recensionssidorna. :)
#32 · Vinter · den 26 juni 2009, 15:35
Ang. fantasy/fantastik och hela den grejen kan ni gärna läsa stycket om det i "Styrelserapport 2" om ni inte har gjort det, och kommentera. :)
#33 · Charon · den 26 juni 2009, 18:14
#31 - Kör en ändring i två steg. När sidan har börjat få lite mer sf-/skräckinnehåll bör det stå som du skriver. Omedelbart skulle man däremot kunna ändra till "Catahya - nu även för dig som gillar science fiction och skräck" för att betona den ändrade inriktningen. Hur många som kommer till Catahya behöver egentligen upplysas om att det är en fantasysida? Jag kände i alla fall till det långt innan jag faktiskt besökte sidan, vilket i sin tur var långt innan jag till sist blev medlem. Jag tror inte det är något problem att under en övergångsperiod inte nämna fantasy i just den meningen.

Det där med "ingen orkar för det ska ändå ändras" är livsfarligt, i alla sammanhang (inte bara webplatser). Vad gäller produktionen av innehåll bör man snarare ha attityden att den ska hållas igång ända fram till ändringen (om en sådan är beslutad). Om man tillåter sig att sluta producera i väntan på ändringen måste helt enkelt ändring ske relativt omedelbart, annars finns det risk för sotdöd. Och artiklar, recensioner etc. kommer väl i alla fall att flyttas över och finnas kvar även efter omorganisationen, no?

Gå ut med extrakampanj om att det behövs folk bör man naturligtvis göra när det faktiskt är så att det behövs folk till specifika saker relativt omedelbart. Dock är det nog viktigt att ha en kontinuerlig rekrytering av det slag jag skissade på om man verkligen vill ha en användardriven sida. Det gör mig glad att höra att en kontaktruta är på gång! :-)

(Och jo, jag kan nog tänka mig att dra mitt strå till stacken också. Kanske inte de närmaste veckorna, men en av anledningarna till att jag reflekterat över frågan är naturligtvis att det skulle vara kul att skriva. Jag sitter inte bara och leker baksätesförare. ;-) )

Svara på inlägg

Man måste vara inloggad medlem för att skriva i forumet