|
Skriven av Julle den 31 maj 2003
|
http://www.rinkworks.com/bookaminute/sff.shtml , en sida som komprimerar böcker och serier till en eller ett par meningar, har en väldigt träffande beskrivning angående Sagan om Mallorea; "See the Belgariad" (översättning: se Sagan om Belgarion) och ingenting mer. Jag fann det oerhört underhållande, men vissa skillnader finns faktiskt. Till exempel är Sagan om Mallorea ännu sämre än den föregående serien. Det börjar, och det gör det segt. Den tid som Eddings här tar på sig för att värma upp innan det känns som om någonting av vikt egentligen händer är ungefär vad många kortare, fristående romaner har på sig för att komma halvvägs in i handlingen. En handling som inte direkt är särskilt ny. Någon har stulit någonting. Wow! Det här vi inte sett förut! Våra kära vänner från Sagan om Belgarion samlar ihop ett gäng för att följa efter. Wow! Det har vi inte sett förut! En profetia bestämmer vilka som får följa med och vilka som inte får det. Wow! Det har vi inte sett förut! Våra vänner reser en massa. Wow! Det har vi inte sett förut! Faktum är att de till ganska stor del gör exakt samma sak och av och till stöter på exakt samma folk som i föregående serie. Eddings har till och med en oerhört dålig ursäkt för det inbakad i berättelsen - så länge som profetiorna (vars närvaro för övrigt blir rent löjlig i den här serien) är inblandade i sitt krig och inte kan röra sig framåt, kan inte historien det. Allt måste upprepas gång på gång. Wow! Han får tillfälle att i princip återanvända sin gamla mall! Att det bara är nu som saker måste upprepas så oerhört tydligt och att dessa strider mellan profetiorna pågått i tusentals år på andra sätt, är någonting som totalt ignoreras. Gamla rivaler blir nära allierade, och nya fiender får komma i deras ställe. Det känns ofta oerhört tråkigt, eftersom Eddings inte ens här skapar några gråzoner. Det är inte så att de byter sida lite smått där i mitten - kanterna mellan gott och ont är fortfarande lika skarpa, men svart blir plötsligt vitt bara sådär. Istället får man skapa några nya fiender, vilket dock inte direkt tillför någon ny handling som man hade kunnat hoppas på. De nya fienderna ikläder sig bara de gamla kläderna och kör på i samma hjulspår. Det finns också en person i (det "goda", vad annars?) sällskapet som kan läsa andras tankar. Jag vet inte vad ni anser om den saken, men personligen anser jag det vara en oerhört billig lösning som bara förstör. Även bortsett från allt annat så känns det väldigt dåligt att vi får en ny sista strid bara för att Eddings skall kunna använda samma värld, samma personer och samma historia en gång till. Dessutom har serien ett av de sämsta slut som någonsin skådats, även om jag nog inte skall avslöja mer om det, för de som även efter att ha läst den här recensionen envisas med att läsa serien. På det hela är det här en ny Sagan om Belgarion, bara i mycket sämre förpackning. Har man läst de tidigare böckerna är det inte värt att läsa Sagan om Mallorea eftersom det inte direkt finns någonting man egentligen inte har läst om förut, och har man inte läst Sagan om Belgarion så föreslår jag att man läser den istället.
Trots denna sågning tänker jag inte ge Eddings en etta, inte för Sagan om Mallorea. Det är som vanligt lättuggat, lättillgängligt och inte mycket mer. Men de fyller sitt syfte som underhållning när man inte alls vill behöva göra någonting mer än byta blad och röra på ögonen för att följa bokstäverna, i alla fall tillräckligt väl för att förtjäna en tvåa.
Betyg:
|
|
|
|
#1 · Garion · den 23 juli 2003, 11:43
|
Jag tycker inte en sådan Eddings hatare ska få resencera båda Garion- serierna. För det första ska den inte få en tvåa! Minst en trea och sedan har vi ditt betyg på Belgarion...
|
|
#2 · Julle · den 24 juli 2003, 14:30
|
Garion - Jag är ingen Eddings-hatare. Långt ifrån. Eddings var vad som gjorde mig medveten om att jag läste fantasy, faktiskt. Vad jag väljer att recensera är mitt val. :) Skulle jaga recensera någonting jag verkligen avskydde skulle jag ta någonting i stil med Brooks eller Kerr. :P
Jag tycker inte den förtjänar mer än en tvåa. Hade den stått för sig själv hade den kanske gjort det, men nu är den inte mer än en dåligkopia i ny förpackning. Faktiskt.
|
|
#3 · Julle · den 24 juli 2003, 14:32
|
Lanilor - Slut i huvudet blir man sannerligen inte, det är något av det minst betungande att läsa som finns, bortsett från rena barnböcker... som även de faktiskt kan vara tyngre ibland. :P Vilket jag inte menar som någonting som absolut måste vara negativt, faktiskt.
Skulle du kunna argumentera lite mer för varför den skulle ha mer än en tvåa? Vilka punkter har jag missat? Vilka har jag fel på, anser du?
|
|
#4 · Julle · den 24 juli 2003, 14:33
|
Och vad har ni egentligen gjort med det stackars kommentarsystemet? :P
|
|
#5 · Ecthelion · den 24 juli 2003, 16:07
|
Julle beskriver mina åsikter skrämmande bra i denna recension. Du borde skriva en på Elenien och Tamuli också, Julle :)
|
|
#6 · Ashgrakh · den 30 juli 2003, 00:34
|
Jag håller med Julle och ecthelion punkt till pricka =) Har inte läst så mycket, mer än kanske 100 sidor av första boken, men det gillade jag inte så mycket, och så långt stämmer Julle's recension in på pricken =)
|
|
#7 · Julle · den 10 augusti 2003, 13:38
|
Ecthelion - Det skall jag, var så säker. :)
|
|
#8 · Julle · den 10 augusti 2003, 13:40
|
Ashgrakh med det ostavbara namnet :) - Tackar, tackar. Den blir faktiskt aningens bättre än så, eftersom den är väldigt trög i starten (felet med att skriva långa serier, det finns böcker som avslutas på samma antal sidor som det tar för Mallorea att komma igång), men inte så mycket.
|
|
#9 · Julle · den 10 augusti 2003, 13:41
|
Anmar - Argumentation, bemötande av de nackdelar och "fel" jag har tagit upp?
|
|
#10 · Slartibartfast · den 10 augusti 2003, 23:00
|
Jag hade bara läst Sagan om Ringen innan jag läste Sagan om Mallorea... Men jag blev helt fast i fantasy litteraturen efter att ha läst böckerna i Sagan om Mallorea. Jag hade satt mer än en 2:a!
|
|
#11 · Julle · den 16 augusti 2003, 16:21
|
Slartibartfast - Trevligt att du talar om det, men ditt inlägg saknar fortfarande minsta lilla skymt till argumentation när det gäller -vad- som är så bra med serien. Varför hade du satt mer än en tvåa, vad är det som gör att jag har fel, vilka punkter vill du ändra på och så vidare?
|
|
#12 · Lanilor · den 13 juli 2003, 18:41
|
Hörru! Jag tycker (alltså JAG) att David Eddings är sketabra. Javisst, den är lite jobbig och man blir lite slut i huvudet av den, men ändå... BARA en 2:a?
|
|
#13 · Anmar · den 21 juli 2003, 16:31
|
Det är den bästa serien jag läst
|
|
#14 · KalZakath · den 26 september 2003, 23:35
|
Jag tycer att alla får ha sin åsikt, själv älskar jag eddings böker, fast tja dom som handlar om det "lilla" gänget garion med co. menar visst är altalhus bra, men jag håller med, den spårar ur för mycket.
Men mallorea är ingen singel serie det är en fortsätning på deras äventyr å framför allt på profetsian, å märk väl så komenterar eddings det i boken att profetsiorna upprepar sig likadant, när garion frågar å säger att det känns som dom gjort detta förut. men jag tycker att den skall ha minst en trea för att den är bra skriven och lätt att hänga med å få en dyslektiker at slippa läsa en massa onödödigt skit om naturbeskrivningar i minsta detalj. jaja smaken är som baken. tjingeling.
|
|
#15 · Malgwath · den 4 oktober 2003, 23:11
|
håller inte med alls... men det kanske bara är för att jag är fanatiker... älskar eddings böcker, och när jag fastnar i en fantasy serie så vill jag vet alla fakta som finne om världen som den utspelar sig i osv... jag tycker inte att början är seg, utan jag tycker snarare att han borde skriva en till bok, om vad som händer sedan, när det är fred... fast iofs, jag är ju som sagt fanatiker... karaktärerna blir levande när jag läser...
|
|
#16 · Julle · den 1 november 2003, 21:07
|
KalZakath, jag vet. Jag nämner det faktiskt i recensionen.
"Eddings har till och med en oerhört dålig ursäkt för det inbakad i berättelsen - så länge som profetiorna (vars närvaro för övrigt blir rent löjlig i den här serien) är inblandade i sitt krig och inte kan röra sig framåt, kan inte historien det. Allt måste upprepas gång på gång. Wow! Han får tillfälle att i princip återanvända sin gamla mall! Att det bara är nu som saker måste upprepas så oerhört tydligt och att dessa strider mellan profetiorna pågått i tusentals år på andra sätt, är någonting som totalt ignoreras."
|
|
#17 · Julle · den 1 november 2003, 21:08
|
Malgwath... men då kan du väl knappast ge någonting i närheten av en objektiv bedömning, eh?
|
|
#18 · Naimondoch · den 7 november 2003, 17:36
|
kan man skriva egna recensioner??
|
|
#19 · Imdril Dagorlad · den 10 november 2003, 08:06
|
lol..... den har väl sina fel men det här ojojoj.....
|
|
#20 · Auryn · den 21 november 2003, 22:57
|
Julle var generös med sin tvåa.
Belgariad kan jag förstå om folk gillar (den är trots allt rätt trevlig)... men en författare som inte kan vara mer originell än att skriva samma serie en gång till och mer eller mindre bara byta ut namnen... han förtjänar knappt ens tiden det tar att skriva en rescension.
|
|
#21 · Julle · den 23 november 2003, 00:20
|
Naimondoch - nej, det kan "man" inte. ;) Ingolmos, som jag, kan. De som arbetar (nåja, det var väl att ta i :)) som skribenter för Catahya.
|
|
#22 · Julle · den 23 november 2003, 00:21
|
Imdril Dagorlad - och du skulle ha gjort vad annorlunda i din recension? :)
|
|
#23 · Julle · den 23 november 2003, 00:21
|
Auryn - måste se till så att inte Eddingsfanatikerna halshugger mig. Vet aldrig vad de kan ta sig till, vet du. ;)
|
|
#24 · Auryn · den 27 november 2003, 19:57
|
Eddingsfanatikern koncentrerar sig hårt och söker sin inre styrka... samlar Viljan, höjer armen och pekar på Julle. Fanatikern ropar: "Fotsvamp!" Julle skrattar och sänker betyget till en nolla.
|
|
#25 · Julle · den 28 november 2003, 07:33
|
Hahahahaha. :D
|
|
#26 · Johan · den 7 januari 2004, 22:30
|
En TVÅA??????
har någon funderat på varför den stumme killen är med? För att han ska dö. och vara därför.
jag hade gett serien en klockren etta.
Bra jobbat i övrigt, Julle!
|
|
#27 · Julle · den 13 januari 2004, 22:20
|
Mjo, en tvåa. Så mycket underhållning tycker jag faktiskt att den bjuder på att den kan vara värd det. :/
|
|
#28 · Laurelin · den 11 mars 2004, 19:55
|
Skulle ha satt högre betyg. Verkar inte som du förstått Eddings ideér. Läs böckerna igen så förstår du kanske vad jag menar..
|
|
#29 · Julle · den 17 mars 2004, 11:45
|
Tack, jag har läst dem ett flertal gånger som det är. Att jag förstår idéerna behöver inte nödvändigtvis betyda att jag tycker om dem. :P
|
|
#30 · SirWoffe · den 30 april 2005, 20:05
|
Men som en bok att plöja för att visa sig duktig är den helt OK.
|
|
#31 · Andtalath · den 9 maj 2006, 00:17
|
He, du glömde nämna det oändliga tjatet om att så fort en karaktär är en huvudkaraktär så är det enda gången som den är kapabel till att tänka på mer än en femårings nivå.
|