|
Sagan om Tamuli (hela serien)
|
|
Skriven av Julle den 20 augusti 2003
|
Det finns tillfällen när man verkligen blir besviken på en författare, när man ser tillbaka på en bok eller en serie som man läste för länge sedan och ställer sig frågan, vad var det egentligen som gick så fel? Så känns det för mig när jag tänker på Sagan om Belgarion - http://www.catahya.net/litteratur/recensioner.asp?id=165 - (som inte var något mästerverk, men som för mig och många andra svenska fantasyläsare i min generation har ett stort nostalgiskt värde, om inte annat) och sedan drar mig till minnes första gången jag läste Sagan om Tamuli - inte nog med att man upptäckte att golvet man stod på var en fallucka, någon idiot har dessutom lyckats placera ett stort hål i fängelsehålans golv som man snubblar ned i. Frågan vad som gick fel är kanske inte den svåraste att besvara, dock. Det handlar helt enkelt om att det inte går att göra sämre och sämre versioner på samma gamla historia. Sagan om Tamuli är fortsättningen på Sagan om Elenien - http://www.catahya.net/litteratur/recensioner.asp?id=192&action=comment -, och de flesta av de gamla personerna där följer naturligtvis med även här, allt för att läsaren skall känna sig hemmastadd och lugnas av att det verkligen inte förekommer någon orgie i nymodigheter. Vet ni vad? Världen är hotad. Någonting stort och ont ligger bakom. Vill ni ha ytterligare häpnadsväckande information? Våra hjältar skall ge sig ut på en lång, lång resa (naturligtvis med en ursäkt för att ta landvägen och inte den snabba, till sjöss) där de kan träffa diverse personer, slå ihjäl skurkar i tidigare oanad mängd, möta ondska, magi och ibland kanske till och med oväntad godhet. Det är så man kan spy. Det finns naturligtvis en magisk blå sten, och vill ni veta någonting mer? Denna blåa sten har en likvärdig motpart! Så, så. Plocka upp hakorna från marken. Vi har trots allt sett detta förr, inte sant? Det har helt enkelt hållit på för länge. Skämten saknar minsta lilla skymt av humor, det är sällsynt förutsägbart, serien saknar totalt spänning eftersom det aldrig känns som om det finns något tvivel på att det här skall gå vägen. Finns det hemlig information vi behöver få fram? Åh, men läs då bara skurkarnas tankar, så går allt alldeles utmärkt, skall ni se. Har någon fått ett dödligt knivhugg? Ni inbillar väl inte att en sådan sak skall leda till mer än några dagars sängliggande? Det är alldeles för enkelt. Det är simpelt, det är enkla lösningar, det är inte det minsta engagerande och det är inte ens särskilt väl skrivet. Sagan om Tamuli är ett bottennapp av sällan skådat slag. Jag skulle inte ge serien mer än en etta om jag så fick betalt för det.
Betyg:
|
|
|
|
#1 · Subzero · den 21 augusti 2003, 11:30
|
*klappar Julle på axeln* känns det bättre nu?
|
|
#2 · Julle · den 21 augusti 2003, 14:41
|
Inte särskilt, nej, hurså?
|
|
#3 · Caine · den 19 september 2003, 22:03
|
jag håller inte med skribenten i fråga "Julle" jag tycker både Sagan om Tamuli och Sagan om Elenien är bra och läsvärda. Du borde skämas som kastar sådan skit på Eddings och hans verk.
|
|
#4 · Julle · den 25 september 2003, 18:15
|
Jag skämms inte det minsta, måste jag erkänna. Skulle jag kunna få några argument eller bemötanden av den kritik jag har riktat mot Eddings verk?
|
|
#5 · I Mothadan uin Karas · den 9 december 2003, 14:17
|
Skäms inte! Det är rent skrämmande att han får sina böcker publicerade, och dessutom översatta till andra språk! Det är så mycket stölder och klichéer i de här böckerna att man storknar... Bra recension btw.
|
|
#6 · Julle · den 15 januari 2004, 21:43
|
Argh. Och mitt tangentbord förråder mig återigen. :/
|
|
#7 · Auryn · den 24 januari 2004, 20:23
|
Det mest spännande i Tamuli tyckte jag var när någon fick sitt hår avskuret. Det verkligen engagerade mig. Tänk att skurkar kan vara så onda att de skär av några lockar av hjältinnans hår! Vilka onda jävlar... vilken katastrof! Den stackars damen skulle få sin frisyr ruinerad i ett helt år!
Men jag undrar verkligen om inte en person som kidnappade en drottning och släpade henne över halva kontinenten, och dessutom var dum nog att ha som sin Stora Onda Plan att locka till sig en supermäktig hjälte genom att lämna honom små ledtrådar, borde ha klippt av bruden några fingrar istället för att få hjälten att skynda sig. Jag menar, stackars skurk som måste sitta och vänta medan hjältarna byter ansikten med varandra, grälar om vem som ska laga mat eller löser lokala konflikter i varenda by de passerar?
Lamt, lamt, lamt. Hur spännande är det att läsa om ett kringresande slakteri som aldrig råkar ut för en motgång som varar längre än tjugo sidor, och vars ärkefiende är en man som är så ond att han skär av små lockar av en kvinnas hår.
|
|
#8 · Caine · den 19 februari 2004, 00:18
|
Eddings är en utmärkt författare och hans böcker (i allafall Tamuli Och Elenien) är jätte bra. Jag tycker de är bra, sännande och roliga. Anledningen till arr hans böcker finns på så många språk kan vara att många tycker som jag.
|
|
#9 · Julle · den 27 februari 2004, 10:53
|
Det finns många miljoner som äter råttor också, för den delen.
|
|
#10 · Mabelode · den 2 oktober 2004, 21:31
|
Det är bra att någon någon skriver sådana här saker, de gör hela dagen sååå mycket bättre. Go Julle!
|
|
#11 · Julle · den 2 oktober 2004, 22:02
|
Tack. :)
|
|
#12 · Nieane · den 28 oktober 2004, 21:40
|
Jag gillar verkligen dina recensioner! Jag håller med dig totalt, speciellt vad gäller Tamuli, och måste säga att dina underhållande recensioner förgyller min dag! Det är roligare och mer givande att läsa de än Eddings böcker. :)
|
|
#13 · Julle · den 21 november 2004, 21:47
|
Tack, tack. :)
|
|
#14 · Tarí Palantír · den 9 april 2005, 13:05
|
Jag tyckte att Sagan om Tamuli var ganska seg, eftersom det var en massa politiska konflikter och andra tråkigheter. Sagan om Elenien var däremot något bättre.
|
|
#15 · Maggi · den 16 juni 2006, 22:18
|
Jag började läsa Sagan om Tamuli för ungefär ett halvår sedan, men jag gav upp halvvägs genom den andra boken... Jag håller med Julle till 100%. Den "riktiga" handlingen kortas ner väldigt mycket och istället läggs väldigt mycket vikt ner på politiska diskussioner som inte leder någon vart.
|
Man måste vara inloggad medlem för att kommentera
|
| |